Pomanjkanje inženirjev in
inženirskih veščin postaja pereč problem Evropske unije in lahko ogrozi
ambiciozne vizije o prihodnosti Evrope. Predstavlja resno oviro za hitrejši tehnološki
in gospodarski razvoj ter uresničevanje Lizbonske strategije. V nekaterih
članicah, med katere sodi tudi Slovenija, je položaj še posebej zaskrbljujoč.
Slovenska razvojno intenzivna podjetja vse težje najdejo kakovostne
raziskovalce doma, zato jih uvažajo iz drugih držav. To seveda ne pomeni, da v
Sloveniji ne premoremo kakovostnih raziskovalcev, jih je le odločno premalo.
Podobne težave imajo v hitro rastočih gospodarskih sektorjih, kjer se podjetja
že nekaj let soočajo s pomanjkanjem inženirjev. Veliko slovenskih
informacijskih podjetij je bilo prisiljenih inženirje iskati v drugih državah,
zlasti v vzhodni in jugovzhodni Evropi. Najambicioznejša med njimi so tam
ustanovila svoje podružnice.
Pomenljiva je primerjava Slovenije s povprečjem Evropske unije (EU 27) oziroma evrskega območja (EA 13). V obdobju od leta 1998 do leta 2005 je delež študentov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike v EU 27 upadel za 1,2% in v EA 13 ostal praktično na isti ravni (tabela 2). V istem obdobju se je delež teh študentov v Slovenji zmanjšal za 3%. Za razliko od Slovenije se je delež teh študentov na Finskem v tem obdobju krepko povečal, in sicer iz 34,4% na 38%. Na Irskem, ki jo prav tako radi vzamemo za zgled, se je delež študentov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike sicer občutno zmanjšal, a je še vedno relativno visok (27,1%).
Primerjava deleža diplomantov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike pokaže, da se je ta v državah EU 27 v obdobju od leta 1998 do leta 2005 zmanjšal za 2,3%, v EA 13 za 1,2% in v Sloveniji za 5,4% (tabela 3). Ob tem je delež teh diplomantov tako v državah EU 27 kot v EA 13 krepko višji kot v Sloveniji. Še mnogo višji je ta delež na Finskem in Irskem. Dogajanje v Sloveniji lahko primerjamo z dogajanjem v nekaterih drugih tranzicijskih državah, kjer so v opazovanem obdobju zabeležili izrazito zmanjšanje zanimanja za študij matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike.
Medtem ko se v Slovenji močno zmanjšuje interes za naravoslovne, matematične in tehniške študije, se izrazito povečuje interes za družbene, poslovne in pravne študije. Delež diplomantov teh področij je v letu 2006 v Sloveniji dosegel neverjetnih 49,6% in se je v obdobju od leta 1998 povečal za 8,4%. Delež teh diplomantov je leta 2005 v državah EU 27 dosegel 36% (4,5% več kot leta 1998) in v EA 13 34,3% (1,3% več kot leta 1998). Primerjava z državami EU 27 in EA 13 pokaže še eno slovensko šibko točko. Delež študentov in diplomantov naravoslovnih, matematičnih, računalniških in informacijskih študijev je v Sloveniji med najnižjimi v Evropi, kar zagotovo predstavlja veliko oviro za tehnološki razvoj v Sloveniji.
Pomanjkanje usposobljenih kadrov v Sloveniji silovito narašča
Slovenska podjetja se v letošnjem
letu soočajo z največjim pomanjkanjem usposobljenih delavcev po osamosvojitvi
leta 1991. Po poslovnih tendencah, ki jih objavlja Statistični urad Republike
Slovenije, je bilo pomanjkanje usposobljene delovne sile v tretjem četrtletju
oziroma v osmem mesecu letošnjega leta največji omejitveni dejavnik poslovanja
pri več kot tretjini podjetij v predelovalnih dejavnostih in pri skoraj
polovici podjetij v gradbeništvu. V zadnjem letu se je delež podjetij, ki se soočajo
s pomanjkanjem usposobljenih delavcev, v predelovalnih dejavnostih povečal za
55% in v gradbeništvu za 17%. Pomanjkanje ostale delovne sile v predelovalnih
dejavnostih je manjše, z njim se sooča le 15% podjetij, zato pa je to kar 88%
več, kot v enakem obdobju lani. Pomanjkanje delovne sile je omejitveni dejavnik
tudi v storitvenih dejavnostih, a se že dlje časa giblje v istih okvirih in se
občutneje ne povečuje.
Število zaposlenih v Sloveniji se
je v letu 2006 v primerjavi z letom prej povečalo za 2%. Stopnja rasti visoko
ustvarjalnih poklicev je bila dvakrat višja (4%). Med njimi je bila najvišja
stopnja rasti v poklicih s področja naravoslovnih, matematičnih, računalniških
in informacijskih ter tehniških ved (9%). Stopnja rasti sovpada z ekonomsko intenzivnostjo
posameznih gospodarskih sektorjev. Tako so bile najvišje stopnje rasti števila
zaposlenih med inženirji gradbeništva (21%), kartografije in geodezije (12%),
elektrotehnike (9%), elektronike in telekomunikacij (8%) ter med informatiki in
računalničarji (13%). (Vir: Statistični urad Republike Slovenije, lastni
izračuni.)
Povečano povpraševanje po kadrih
v ustvarjalnih poklicih vpliva tudi na manjšo brezposelnost. Delež brezposelnih
oseb v letu 2006 med temi poklici (5,3%) je bil precej nižji od deleža
brezposelnih oseb celotnega delovno aktivnega prebivalstva (11,1%). V
primerjavah so izvzete samozaposlene osebe in kmetje. Med ustvarjalnimi poklici
je najnižja stopnja brezposelnosti med zdravstvenimi strokovnjaki (1,4%),
strokovnjaki za izobraževanje (3,2%), računalniškimi strokovnjaki (2,6%) in
nekaterimi inženirskimi poklici. Pri inženirskih poklicih je najnižja stopnja
brezposelnosti med inženirji elektrotehnike (2,8%) in gradbeništva (3,3),
medtem ko je mnogo višja pri kemijskih inženirjih (7,8%) ter arhitektih in
urbanistih (13,9%). (Vir: Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje, lastni
izračuni.)
Interes za študij naravoslovja, matematike in tehnike upada
Slovensko gospodarstvo ostaja
odvisno od podjetij in sektorjev, v katerih so za uspeh ključne inženirske
veščine. Navzlic temu se interes za študij naravoslovja, matematike in tehnike
v Sloveniji iz leta v leto zmanjšuje. Število diplomantov s teh področij ne
sledi povpraševanju na trgu. Delež diplomantov naravoslovnih, matematičnih, računalniških
in informacijskih ter tehniških študijev med vsemi diplomanti se je zmanjšal iz
23,8% v letu 1998 na 16,2% v letu 2006, pri čemer se je delež diplomantov
tehniških študijev zmanjšal iz 19,1% na 12,6%, delež študentov naravoslovja,
matematika ter računalništva in informatike pa iz 4,7% na 3,5% (tabela 1). Ob
tem je potrebno poudariti, da se interes za študij računalništva in
informatike, ki je vključen v gornje podatke, izraziteje povečuje, a število
diplomantov ostaja relativno majhno in ne sledi potrebam po tovrstnih kadrih.
Tabela 1: Deleži
diplomantov posameznih študijskih področij v Sloveniji glede na skupno število
diplomantov v % (Vir: Eurostat, SURS).
Pomenljiva je primerjava Slovenije s povprečjem Evropske unije (EU 27) oziroma evrskega območja (EA 13). V obdobju od leta 1998 do leta 2005 je delež študentov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike v EU 27 upadel za 1,2% in v EA 13 ostal praktično na isti ravni (tabela 2). V istem obdobju se je delež teh študentov v Slovenji zmanjšal za 3%. Za razliko od Slovenije se je delež teh študentov na Finskem v tem obdobju krepko povečal, in sicer iz 34,4% na 38%. Na Irskem, ki jo prav tako radi vzamemo za zgled, se je delež študentov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike sicer občutno zmanjšal, a je še vedno relativno visok (27,1%).
Tabela 2: Deleži
diplomantov posameznih študijskih področij v EU 27 glede na skupno število
diplomantov v % (Vir: Eurostat).
Primerjava deleža diplomantov matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike pokaže, da se je ta v državah EU 27 v obdobju od leta 1998 do leta 2005 zmanjšal za 2,3%, v EA 13 za 1,2% in v Sloveniji za 5,4% (tabela 3). Ob tem je delež teh diplomantov tako v državah EU 27 kot v EA 13 krepko višji kot v Sloveniji. Še mnogo višji je ta delež na Finskem in Irskem. Dogajanje v Sloveniji lahko primerjamo z dogajanjem v nekaterih drugih tranzicijskih državah, kjer so v opazovanem obdobju zabeležili izrazito zmanjšanje zanimanja za študij matematike, naravoslovja, računalništva in informatike ter tehnike.
Tabela 3: Delež
diplomantov (ISCED 5 in 6) matematike, naravoslovja, računalništva in
informatike ter tehnike (ISCED 5 in 6) glede na skupno število diplomantov
v % (Vir: Eurostat, lastni
izračuni).
Opomba: v izračunih niso
upoštevani deleži nerazvrščenih študentov oziroma diplomantov.
Medtem ko se v Slovenji močno zmanjšuje interes za naravoslovne, matematične in tehniške študije, se izrazito povečuje interes za družbene, poslovne in pravne študije. Delež diplomantov teh področij je v letu 2006 v Sloveniji dosegel neverjetnih 49,6% in se je v obdobju od leta 1998 povečal za 8,4%. Delež teh diplomantov je leta 2005 v državah EU 27 dosegel 36% (4,5% več kot leta 1998) in v EA 13 34,3% (1,3% več kot leta 1998). Primerjava z državami EU 27 in EA 13 pokaže še eno slovensko šibko točko. Delež študentov in diplomantov naravoslovnih, matematičnih, računalniških in informacijskih študijev je v Sloveniji med najnižjimi v Evropi, kar zagotovo predstavlja veliko oviro za tehnološki razvoj v Sloveniji.
Podobno izrazito zmanjšanje
zanimanja za študij naravoslovja, matematike in tehnike na eni strani in
povečanje za družbene, poslovne in pravne študije na drugi strani je prisotno
še v nekaterih drugih tranzicijskih državah. Med novimi članicami EU se je
delež diplomantov naravoslovnih, matematičnih in tehniških študijev povečal na
Slovaškem (25,8% v letu 2005) in v Estoniji (20,2% v letu 2005), nekoliko
zmanjšal na Češkem (23% v letu 2005) in v Litvi (21,8% v letu 2005) ter krepko
zmanjšal na Madžarskem (10,5% v letu 2005) in v Latviji (12,6% v letu 2005). Ob
tem je potrebno poudariti, da je delež diplomantov na Slovaškem in Češkem blizu
povprečja EU 27. (Vir: Eurostat, lastni izračuni.)
Inženirji niso ustrezno organizirani
Med razlogi za zmanjševanje
zanimanja za naravoslovne, matematične in tehniške študije po osamosvojitvi
leta 1991 so strukturne spremembe v gospodarstvu, kjer smo bili priča razpadu
velikih industrijskih konglomeratov in mednarodno uspešnih podjetij. Velik
vpliv so imele spremembe družbenih vrednot in prav gotovo tudi določeni
negativni pojavi v obdobju tranzicije (npr. nenadzorovana privatizacija in
nezakonito pridobivanje premoženja določenih družbenih skupin, korupcija, …).
Poleg tega naravoslovni, matematični in tehniški študiji veljajo za težke,
zaradi česar je delež študentov, ki študij uspešno zaključijo, precej nižji kot
pri družboslovnih študijih.
Nekoč družbeno priznani
inženirski poklici so izgubili ugled tudi zaradi relativno nizkih plač v
primerjavi z drugimi primerljivimi poklici, med katerimi zagotovo najbolj
izstopajo zdravniki in sodniki. Podobna plačna (neso)razmerja med plačami
visoko ustvarjalnih poklicev, kakršna imamo danes v Sloveniji, so prisotna še v
nekaterih drugih tranzicijskih državah. Inženirji v Sloveniji nimajo poklicnih
sindikatov, v panožnih sindikatih pa so njihovi interesi slabo zastopani. Na
drugi strani so bili v tranzicijskem obdobju zdravniki, sodniki, učitelji in
javni uslužbenci mnogo bolje organizirani in so preko svojih močnih poklicnih
sindikatov ter stanovskih organizacij izsilili relativno visoke plače. To je
povzročilo plačna nesorazmerja in spremembe družbenih vrednot, zaradi katerih
se je dodatno zmanjšal interes za študij naravoslovja, matematike in tehnike.
Inženirjem manjka enoten in močan
nastop. Zaradi šibke organiziranosti in zastopanja svojih poklicnih interesov,
so ranljivi ne samo pri plačah, temveč, kar je še bolj kritično, pri skrbi za
njihov poklicni razvoj. Tehniške vede se hitro razvijajo, zato ohranjanje
inženirskih veščin zahteva nenehno izobraževanje in usposabljanje. Prav slednje
v slovenskem gospodarstvu izredno šepa. Posledice neustreznega izobraževanja in
usposabljanja inženirjev ter neustrezna plačna razmerja, so dodatna spodbuda,
da se mnogo inženirjev že takoj po zaključku študija ali po nekaj letih službe
kariero odloči nadaljevati v drugih, bolje plačanih poklicih.
Kako ukrepati
Pomanjkanje inženirjev se bo v
prihodnjih letih tako v EU kot v Sloveniji povečevalo. Položaj bodo dodatno
zaostrili negativni demografski trendi, pri katerih je Slovenija na samem
evropskem repu. Nekatere članice EU si že intenzivno prizadevajo, da bi
pritegnile inženirje iz drugih držav članic, pa tudi izven EU. Učinkovitost
politik za privabljanje talentov postaja pomemben dejavnik prihodnje
gospodarske uspešnosti.
Slovenija v tekmi za talente krepko
zaostaja, saj nima aktivne politike za privabljanje strokovnjakov. Z vstopom v
EU je sicer odprla trg dela, a ta ni dovolj atraktiven za vrhunske kadre. Plače
inženirjev in večine drugih strokovnjakov so precej nižje od plač primerljivih
poklicev v razvitejših članicah EU. Poleg tega je obdavčitev dela v Sloveniji
bistveno previsoka.
Če želimo zmanjšati negativne
posledice pomanjkanja inženirjev, moramo nemudoma ukrepati. Povečati bi morali
zanimanje za inženirske poklice, potrebujemo pa tudi proaktivno politiko na
področjih izobraževanja, davčne politike in priseljevanja. Aktivnejšo vlogo pri
odpravljanju pomanjkanja inženirskih veščin bi morali prevzeti tudi sami
inženirji. Slediti bi morali zgledom držav kot so Danska, Finska, Irska in
Nemčija ter oblikovati močna inženirska združenja, ki bi promovirala njihove
poklice. Promovirati bi morali stalno usposabljanje inženirjev, še zlasti v
podjetjih, ki bi omogočalo njihovo zaposljivost v inženirskih poklicih skozi
celotno delovno dobo.
Ključni viri:
1. Eurostat
(http://epp.eurostat.ec.europa.eu), podatkovni portal
2. Statistični urad
Republike Slovenije (http://www.stat.si), SI-stat podatkovni portal
3. Statistični urad
Republike Slovenije (http://www.stat.si), Statistični register delovno
aktivnega prebivalstva
4. Zavod za zaposlovanje
Republike Slovenije (http://www.ess.gov.si): Podatki o potrebah delodajalcev po
delavcih in o povprečnem številu registriranih brezposelnih oseb, ki imajo
poklic kodiran po standardni klasifikaciji poklicev
Povzeto po: Caf, D. (2007).
Pomanjkanje inženirskih veščin ogroža razvojne ambicije EU, Uporabna
informatika, 15(3): 72-77.
(Prva objava: razgledi.net, 11. oktober 2007)