Konec letošnjega junija je z
mesta direktorja britanske družbe BT Wholesale odstopil dr. Paul Reynolds. Bil
je eden ključnih poslovnih voditeljev v ozadju BT-jevega 10 milijard funtov
vrednega projekta izgradnje novega omrežja, imenovanega 21CN (Twenty First
Century Network). Odgovoren je bil tudi za izgradnjo širokopasovnega omrežja po
vsej Veliki Britaniji ...
Če se bo transformacija eircoma izkazala za uspešno, bi to lahko bil pomemben vzor za razdelitev nekdanjih monopolnih operaterjev in drugih večjih evropskih operaterjev. V tem primeru bi funkcionalna ločitev lahko postala osrednji trend v telekomunikacijski industriji. To je še toliko bolj verjetno, ker temelji na sinergiji regulatornih zahtev po nediskriminatorni regulaciji in možnosti povečanja vrednosti lastništva omrežja.
Dr. Reynolds je voditelj svetovnega formata in zaželen udeleženec
najprestižnejših gospodarskih srečanj na svetovni ravni, kakršnega v Sloveniji
ne premoremo. Med njegovimi najbolj izpostavljenimi projekti, ki je bil deležen
številnih kritik med največjimi evropskimi operaterji, je ustanovitev družbe
Openreach v začetku leta 2006, ki je prevzela upravljanje BT-jevega
dostopovnega omrežja. S prvim oktobrom je dr. Reynolds prevzel vodenje
novozelandskega Telekoma.
Z ustanovitvijo Openreacha je BT kot prvi evropski telekomunikacijski
operater dokazal, da je funkcionalna ločitev dela telekomunikacijskega omrežja
lahko odlična poslovna poteza tudi za samega operaterja. Koristi pa so mnogo
širše. Funkcionalna ločitev, ki jo je izpeljal BT, je okrepila razvoj konkurence
na britanskem telekomunikacijskem trgu ter spodbudila hitrejše uvajanje
širokopasovnih omrežij in storitev. Po mnenju britanskega Ofcoma je bila tudi
najpomembnejši razlog za podvojitev števila najhitrejših širokopasovnih
priključkov v Veliki Britaniji.
Vertikalna integracija je ovira za konkurenco
Funkcionalna razdelitev nekdanjih nacionalnih telekomunikacijskih
operaterjev je letos v središču razprav o spremembi pravil, ki krojijo razvoj
evropskih telekomunikacijskih trgov. Vlade, ne samo v EU-ju, ampak tudi drugod
po svetu, so vse bolj nezadovoljne s hitrostjo, s katero se razvija konkurenca
na telekomunikacijskih trgih. Uvajanje širokopasovnih omrežij in storitev je
prepočasno. Vzroke za počasnost vidijo v vertikalni integraciji nekdanjih
nacionalnih operaterjev. Zato je vse več držav, ki so sprejele ukrepe ali o
njih razmišljajo, s katerimi bi novim operaterjem zagotovile nediskriminatoren
dostop do omrežij nekdanjih monopolistov.
V članicah EU je bila nekdanjim monopolistom že pred leti naložena
obveznost ločenega računovodstva. A praksa je pokazala, da regulatorji s
tovrstnimi ukrepi pogosto niso uspeli preprečiti diskriminatornega ravnanja
vertikalno integriranih nekdanjih nacionalnih operaterjev. Zato sedaj iščejo
nove modele regulacije, med katerimi ima osrednjo vlogo prav funkcionalna ločitev.
Britanskemu zgledu sledijo drugi
Britanskemu zgledu sledita italijanski regulator Agcom ter švedski PTS,
ki prav tako razmišljata o funkcionalni razdelitvi vertikalno integriranih
operaterjev (Telecom Italia in TeliaSonera), s katero bi upravljanje
dostopovnega omrežja izločili v ločeni družbi, ki bi storitve prodajali vsem
udeležencem na trgu pod enakimi pogoji. Italijanski parlament utegne že kmalu
sprejeti zakonsko podlago za funkcionalno ločitev. Sočasno z zakonodajnim
postopkom potekajo javna razprava in pogovori z operaterjem. Podoben postopek
poteka na Švedskem. Med novimi članicami EU-ja o funkcionalni razdelitvi
nekdanjega nacionalnega operaterja zaenkrat razmišljajo le na Poljskem.
Britanske pozitivne izkušnje in njihovo posnemanje v drugih članicah
EU-ja ter po svetu je v ozadju sprememb regulatornega okvira za področje
elektronskih komunikacij, ki jih pripravljajo pod vodstvom evropske komisarke
za informacijsko družbo Luksemburžanke Viviane Reding. Komisarka je odločna in
jasna: poenotiti želi stanje na notranjem trgu EU-ja in vsem nacionalnim
regulatorjem dati možnost, da nekdanjim nacionalnim operaterjem naložijo ukrep
funkcionalne ločitve, če drugi ukrepi (ločeno računovodstvo in
nediskriminacija) ne bodo učinkoviti.
Nekateri ločujejo sami
Funkcionalna ločitev ne pomeni skrajnega ukrepa, saj predvideva le
vertikalno ločitev konkurenčnih storitev od omrežne infrastrukture. Obe
dejavnosti se odvijata v ločenih podjetjih z ločenimi organi upravljanja, ki pa
sta lahko lastniško še zmeraj povezani. Veliko strožja je strukturna ločitev,
ki vključuje tudi lastniško ločitev. Primer strukturne ločitve je razbitje
ameriške družbe Bell Systems v letih 1983 in 1984.
V telekomunikacijski industriji funkcionalna ločitev, ki jo zagovarja
Redingova, ni novost. Prvi jo je na lastno pobudo že leta 1994 izvedel ameriški
operater Rochester Telephone. Šest let kasneje je prostovoljno ločitev
veleprodajnih in maloprodajnih dejavnosti v okviru načrta prestrukturiranja
napovedal tudi britanski BT. Ločitev bi po mnenju BT-ja zmanjšala raven regulacije
njegovih maloprodajnih dejavnosti, kar bi odtehtalo stroške ločitve. Pozneje je
sicer ugotovil, da bi bili stroški vertikalne ločitve integriranih dejavnosti
večji od koristi, zaradi česar je odločitev o funkcionalni ločitvi začasno
preklical. Ponovno je o njej pričel razmišljati leta 2004 in jo v sodelovanju z
britanskim regulatorjem Ofcomom kot prvi evropski operater izvedel leto
pozneje.
Z ločitvijo do večje vrednosti družbe
Nekateri operaterji se odločajo za izvedbo funkcionalne ločitve, čeprav
jih regulator v to sploh ne sili. Takšen je primer irskega eircoma, čigar
lastnik, finančni sklad Babcock in Brown, želi s funkcionalno ločitvijo
povečati vrednost družbe in s tem svojega premoženja. V procesu funkcionalne
ločitve bodo v eircomu celotno omrežje ločili od prodajnih aktivnosti, dostop
do omrežja pa odprli vsem maloprodajnim ponudnikom storitev pod enakimi pogoji.
S tem bodo zagotovili jasnejšo poslovno strategijo ter večjo učinkovitost in
dinamičnost ločenih družb. Funkcionalna ločitev naj bi zmanjšala tudi poslovna
tveganja, ki so posledica »komunalne« miselnosti in neučinkovitosti pri
upravljanju omrežja v tradicionalnih telekomunikacijskih operaterjih.
Pričakovanja eircomovih lastnikov potrjujejo dosedanje izkušnje iz Velike
Britanije in drugih držav, kjer so vlagatelji pokazali veliko zanimanje za
nakup ali celo prevzem izločenih podjetij, ki upravljajo z deli omrežja.
Če se bo transformacija eircoma izkazala za uspešno, bi to lahko bil pomemben vzor za razdelitev nekdanjih monopolnih operaterjev in drugih večjih evropskih operaterjev. V tem primeru bi funkcionalna ločitev lahko postala osrednji trend v telekomunikacijski industriji. To je še toliko bolj verjetno, ker temelji na sinergiji regulatornih zahtev po nediskriminatorni regulaciji in možnosti povečanja vrednosti lastništva omrežja.
Nekateri se ločitvi krčevito upirajo
Najnovejši primer funkcionalne ločitve poteka v Novi Zelandiji, kjer je
vlada nekdanjemu nacionalnemu operaterju 26. septembra letos naložila
funkcionalno ločitev v tri ločene dele – fiksno omrežje, veleprodajne in
maloprodajne storitve –, ustanovitev neodvisne nadzorne skupine, ki bo
nadzirala proces funkcionalnega ločevanja, ter dosledno enakopravno
obravnavanje vseh operaterjev pri ponujanju telekomunikacijskih storitev. Vlada
meni, da je zaradi dosedanjega nekonkurenčnega delovanja novozelandskega
Telekoma to nujen ukrep. Skrajni datum ločitve je 31. marec prihodnje leto, vse
storitve pa naj bi bile izločene v štirih letih. Za morebitno kršitev naloženih
ukrepov in pravil funkcionalne ločitve bo moral operater plačati 10 milijonov
dolarjev kazni. Telekom je imel 20 delovnih dni časa, da je pripravil in vladi
predložil pripombe.
Drugače kot BT, ki je ločitev izvedel prostovoljno, novozelandski Telekom
ločitvi ves čas ostro nasprotuje. Spremembo v poslovni kulturi novozelandskega
Telekoma pa utegne prinesti svež veter, ki bo zavel s prihodom dr. Paula
Reynoldsa. Analitiki pričakujejo, da bo pospešeno izvedel vladne ukrepe, da se
bo družba lahko v čim krajšem času posvetila ustvarjanju novih prihodkov in
rasti.
Regulativni ukrepi morajo biti premišljeni
Konkurenca na telekomunikacijskih trgih je pomembna, a skrajni ukrepi bi
lahko zavrli nadaljnja vlaganja v izgradnjo infrastrukture in širokopasovnih
omrežij naslednje generacije. Med prihodki, ki se ustvarjajo na širokopasovnih
omrežjih, se hitro povečuje delež prihodkov od vsebin in storitev, medtem ko se
delež prihodkov od samega dostopa manjša. Z izločitvijo omrežja in njegovim
odpiranjem konkurenci bi operaterji lahko začeli hitreje izgubljati prihodke od
vsebin in storitev, saj bodo morali biti konkurenčni na področjih vsebin in
storitev, ki niso njihova osnovna dejavnost.
Spodbujanje učinkovite in trajne konkurence na vseh ravneh
telekomunikacijskih storitev je osnova za inovacije in prihodnji razvoj
telekomunikacijske industrije. A regulatorji bodo morali v prihodnje zelo
skrbno pretehtati regulativne ukrepe in zagotoviti ravnotežje med
konkurenčnostjo in vlaganji v razvoj. Predvsem pa bodo morali imeti pred očmi
interese uporabnikov.
Največje koristi bodo imeli uporabniki
Gradnja širokopasovnih omrežij in konkurenčno okolje prinašajo največ
koristi za uporabnike, državljane in gospodarstvo. Uporabniki imajo na voljo
širši nabor produktov, ki pokrivajo različne razpone cen, hitrosti, vezave
storitev ter kakovosti in ravni podpore uporabnikom. V zadnjih letih so se
drastično znižali njihovi stroški telekomunikacijskih storitev. Danes so na
konkurenčnih evropskih trgih na voljo paketi, v katerih uporabniki za 30 evrov
dobijo širokopasovni dostop do interneta s hitrostjo na primer 15 Mb/s (ADSL
2+), IP TV ter vključene vse klice v državi ter znotraj Evrope in v ZDA ali optično
povezavo do interneta s hitrostjo 100 Mb/s v smeri proti uporabniku in 50 Mb/s
v smeri od uporabnika. Pred leti so bile takšne ponudbe nepredstavljive.
Regulatorji s svojimi ukrepi odločilno vplivajo na razvoj in
konkurenčnost trgov. Z njimi morajo zmanjševati interes operaterjev s pomembno
tržno močjo za nekonkurenčno delovanje in hkrati zagotavljati spodbude za
učinkovite naložbe v gradnjo širokopasovnih omrežij. Ali bo med ukrepi tudi
zahteva po funkcionalni ločitvi, bo v veliki meri odvisno od operaterjev samih.
(Prva objava: Moj mikro, november 2007)