Telekom – nepremagljiva državna trdnjava
Okrožno sodišče v Ljubljani je prejšnji mesec razglasilo sodbo, s
katero je v celoti zavrnilo tožbeni zahtevek operaterja T-2 proti Telekomu
Slovenije v višini sto trideset milijonov evrov. T-2 je vložil tožbo že pred
šestimi leti zaradi domnevnih protikonkurenčnih dejanj Telekoma Slovenije, ki
naj bi mu preprečevala uspešen vstop na trg internetnih storitev. Glavna
obravnava se je začela šele letos januarja, vendar se je končala v pičli uri in
pol, tako da je bila sodba pričakovana. Sodnica si na obravnavi sploh ni
zastavila vprašanja, ali so obtožbe o telekomovih zlorabah prevladujočega
položaja utemeljene, ampak je najprej preverjala, ali je T-2 predložil dovolj
dokazov za izračun škode. Ker po njenem mnenju za dober kubični meter
dokumentov ni bilo dovolj, je postopek zaključila, ne da bi T-2 dala
priložnost, da dokaze ustrezno dopolni. Ob takšnem zaključku postopka, v
katerem sta sprti stranki v šestih letih priprav skupaj napisali skoraj tri
tisoč strani vlog in sodišču predložili prek pet tisoč dokaznih listin, se
upravičeno zastavlja vprašanje, kdo je večji nasprotnik konkurence, telekom ali
zakon o pravdnem postopku in slovenska sodišča? Ali pa ne gre morda za
usklajeno delovanje?
Telekom ni kriv?
Telekomovo vodstvo vztrajno zatrjuje, da spoštuje slovensko zakonodajo
in da ne krši konkurenčnih pravil. A dejstva govorijo drugače. Telekomovi
konkurenti se že od leta 1996 borijo proti njegovim zlorabam prevladujočega
položaja. V petnajstih letih je bilo proti telekomu pri javni agenciji za
varstvo konkurence (prej urad) uvedenih vsaj ducat postopkov. Agencija pri
obravnavanju telekomovih domnevnih zlorab ni bila posebej zavzeta, saj so
postopki ugotavljanja kršitev vselej trajali dlje, kot je predpisovala
zakonodaja, a je vendarle izdala nekaj odločb.
V treh primerih je celo vrhovno sodišče potrdilo odločbe agencije o
ugotovljenih zlorabah in protikonkurenčnem ravnanju telekoma. Nekaj odločb
agencije še čaka na dokončno presojo sodišča, a se postopki vlečejo mnogo
predolgo. Trenutno je pri agenciji odprtih še nekaj postopkov proti telekomu,
ki obravnavajo vsaj ducat različnih zatrjevanih zlorab. Med njimi je tudi
postopek, ki je bil uveden na predlog T-2 že pred tremi leti in bi moral biti
končan že lani, pa agencija še ni objavila niti povzetka relevantnih dejstev.
Ob teh dejstvih ni mogoče verjeti telekomovim trditvam o spoštovanju
konkurenčne zakonodaje. Ne glede na že dokazane zlorabe, telekomova uprava
vztrajno zanika, da bi telekom s svojim ravnanjem konkurentom povzročal škodo
in potrošnikom zmanjševal možnosti izbire. Kakršnokoli izrekanje opravičila
prizadetim pa je tako ali tako zunaj miselnega obzorja slovenskih menedžerjev,
kljub sprejetim etičnim kodeksom, ki za močne, vplivne in brezobzirne očitno ne
veljajo.
Zloraba kot nacionalni interes
Pri zagovarjanju protikonkurenčnega ravnanja telekomu z izvedenskimi
mnenji pomagajo uveljavljeni strokovnjaki in institucije. Ti so že v več
postopkih dokazovali, da telekomova ravnanja konkurentom ne povzročajo škode,
ampak so zanje celo koristna, saj jih obvarujejo pred vstopanjem in delovanjem
na trgih, kjer bi sicer poslovali z izgubo. Pomisleke najdemo tudi v delu
slovenske pravne stroke, češ da Slovenija še ni zrela za varstvo konkurence v
zasebnem interesu, saj naj bi obstajala bojazen, da bi konkurenti odškodninske
postopke zlorabljali izključno zato, da bi podjetjem s prevladujočim položajem
odvzeli del njihovega tržnega deleža. Strokovno gledano so takšna mnenja
absurdna, a služijo razvpitemu »nacionalnemu interesu«, sloganu, katerega
vsebinske meje se prilagajajo vsakokratnim potrebam nosilcev teh interesov.
Zagotovo tudi večinskemu lastniku telekoma, državi, ki prek svojih
sodišč odloča o svoji lastnini, ne ustreza, da bi se z uspelimi tožbami zmanjševala
vrednost »družinske srebrnine«, ki z dividendami polni državni proračun in
različne interese(nte) in ki bo, kot vse kaže, še nekaj časa ostala v večinski
državni lasti. Vendar vse dokler bo država lastniško prisotna v telekomu, ni
mogoče popolnoma izključiti »obremenjenosti« agencije in sodišč z državnim
lastništvom in »samocenzure« pri ugotavljanju telekomovih zlorab oziroma
povzročene škode.
Zloraba – čisti dobiček
Ugotovljeno protikonkurenčno delovanje se telekomu tudi finančno
izplača. Ne smemo pozabiti niti na njegov privilegiran položaj, ki se kaže v
dejstvu, da kljub pravnomočno ugotovljenim zlorabam še nikoli ni plačal kazni,
ki jo predvideva zakon. V petnajstih letih niti enemu konkurentu ni uspelo z
zahtevkom za povračilo škode (če ne štejemo dveh ali treh izvensodnih poravnav
v vprašljivih okoliščinah), zaradi česar je mogoče telekomove protipravne
prihodke meriti v desetinah milijonov evrov.
Zdi se skoraj nemogoče, da bi to kateremukoli konkurentu uspelo, čeprav
je, kljub za zdaj »odbiti« tožbi T-2, ostalo odprtih še za vsaj štiristo
milijonov evrov drugih tožbenih zahtevkov. Najdaljšo pot do povračila škode je
doslej »prehodil« ABM, ki mu je po kar deset let trajajočem postopku
prvostopenjsko sodišče na podlagi mnenja sodnega izvedenca prisodilo simbolično
odškodnino. Vendar tudi ta postopek še ni pravnomočno zaključen, čeprav je
medtem telekomovo protikonkurenčno ravnanje potrdilo celo ustavno sodišče.
Lahko se zgodi, da bo ABM pred dokončno povrnitvijo škode končal v
stečaju, saj je v preteklosti že moral izvesti prisilno poravnavo in tudi ne bo
prvi, ki bi ga doletela takšna usoda. Takrat mu tudi vsa leporečna načela o
ustavni pravici do sojenja v »razumnem roku« ne bodo več pomagala. Telekom pa
bi s tem dosegel končni cilj izkrivljanja konkurence, saj bi z zlorabo položaja
s trga izrinil »nadležnega« konkurenta in za povrh še obdržal veliko
protipravno korist, ki jo je pridobil z zlorabo.
Kaj pravi evropska komisija?
Kje je problem? Ali telekomova protikonkurenčna ravnanja res ne
povzročajo škode, ali odvetniki oškodovancev ne znajo pripraviti tožb, ali pa
je problem v slovenskem pravosodju in so sodišča morda preveč »zahtevna« do
oškodovancev in prizanesljiva do kršiteljev zakonodaje, ki so praviloma večja
in vplivnejša podjetja? Ponuja se vrsta odgovorov, a hiter zaključek v postopku
T-2 proti Telekomu veliko pove o (ne)znanju, (ne)prizadevnosti in
(ne)zainteresiranosti slovenskih sodnikov na eni strani in o nedorečeni
zakonodaji na drugi strani.
Dokazovanje škode v protikonkurenčnih postopkih ima svoje posebnosti,
ki se jih že dlje časa zaveda tudi evropska komisija. Ta se je že leta 2005
lotila projekta varstva konkurence v zasebnem interesu (angl. private
law remedies) zaradi kršitve protimonopolnih pravil Evropske unije (projekt Actions
for Damages). Evropska komisija, ki je kršilcem konkurenčne zakonodaje
nalagala že večstomilijonske kazni, ugotavlja, da protikonkurenčna ravnanja
oškodujejo konkurenco za več milijard evrov na leto, pri čemer pa prizadetim
podjetjem le malokrat uspe uveljaviti svojo temeljno pravico do povračila
škode, ki jo zagotavlja tudi pravo EU.
Leta 2008 je komisija objavila belo knjigo, v kateri
pojasnjuje, da »imajo tožbe v protimonopolnih zadevah številne posebne
značilnosti, za katere tradicionalna pravila o civilni odgovornosti in
postopkih pogosto nimajo rešitev, kar povzroča visoko stopnjo pravne
negotovosti«. V osnutku smernic iz leta 2011 komisija nadalje pojasnjuje, da
»morajo pravni sistemi upoštevati svojstvene težave pri ocenjevanju takšne
škode in zagotoviti, da odškodninske tožbe udeležencev na trgu, ki jim je bil
preprečen dostop, niso ali preveč težavne ali celo praktično nemogoče«. So se
slovenski sodniki sploh že seznanili s tem projektom evropske komisije,
samoiniciativno ali v okviru svojih izobraževanj? Je slovenska pravna stroka že
ustrezno reflektirala projekt komisije? Se zakonodajalec zaveda te problematike
in razmišlja, ali bi bila potrebna sprememba zakonodaje?
Najlažje je kršiti zakon
Telekomu v takšnih razmerah ni nič lažjega kot še naprej izkrivljati
konkurenco ali konkurente šikanirati in izčrpavati, na primer z izdajanjem
računov za sporne storitve, s »strateškim« vlaganjem neutemeljenih tožb proti
konkurenci (npr. centreks), vse brez resnega pravnega interesa. Tudi kršenje
sektorske zakonodaje s področja elektronskih komunikacij in neizpolnjevanje
odločb agencije za pošto in elektronske komunikacije (npr. številski prostor)
ne zahteva posebnega truda. Telekom mora samo mirno čakati, ali bodo konkurenti
preživeli ali morda podlegli, ob tem pa za primer obrambe vložiti milijone
evrov v kakšno razvpito odvetniško pisarno, ki bo sposobna zadevo vleči toliko
časa, dokler konkurent ne podleže.
Opozoriti je namreč treba, da nekaterim konkurentom odškodninskih
zahtevkov niti ni uspelo vložiti, saj so prej propadli (npr. K2.net, pri
katerem je postopek ugotavljanja zlorabe trajal kar petnajst let!), drugi so
jih vložili prepozno (npr. Sinfonika, ker še ni veljala določba, ki je
konkurenčnim sporom podaljšala zastaranje), spet tretji, podobno kot nazadnje
T-2, naj ne bi predložili dovolj dokazov o škodi (npr. Telego, pri katerem pa
je sodišče pred tem že potrdilo predhodno vprašanje zlorabe), nekateri pa so se
s telekomom prej izvensodno poravnali (npr. Amis). Tuji konkurenti (npr. Vega)
so se ob ugotovitvi takšnih razmer raje umaknili s trga in investirali zunaj
telekomovega »vrtička«.
Na drugi strani pa je telekomovim konkurentom, v že tako neenakopravnem
boju z nekdanjim monopolistom, naložena mnogo težavnejša naloga, tako rekoč
»misija nemogoče«: zbrati takšne dokaze o povzročeni škodi, ki bodo zadovoljili
sodišče. Kakšni naj bi ti dokazi bili, ob nedorečeni zakonodaji in odsotnosti
sodne prakse ni znano. Pri tem se sodišča praviloma ne ukvarjajo z materialno
procesnim vodstvom in strank ne opozarjajo na potrebne dopolnitve navedb in
dokazov, ampak jih, ob odsotnosti vsebinskih razlogov, raje »presenečajo« z
zavrnilnimi sodbami.
Je mogoča še kakšna drugačna razlaga za takšno stanje? Ali si slovenski
sodniki res ne upajo soditi velikim, vplivnim in močnim, kot so to večkrat
ugotavljali Boštjan M. Zupančič in nekateri drugi ugledni pravniki? Seveda je
bistveno lažje obrazložiti sodbo z enim stavkom, da ni bilo podanih dovolj
dokazov za izračun škode, kot pa se vsebinsko poglobiti v problematiko trga in pozvati
telekomovega konkurenta, da dokaze dopolni, kar izrecno omogoča zakon o
pravdnem postopku.
Izvedenci in izračun škode
Ker sodišča nimajo potrebnih strokovnih znanj, škodo oziroma izgubljeni
dobiček v primerih protikonkurenčnih dejanj ocenjuje sodni izvedenec, običajno
ekonomske stroke. Vendar pa zmeraj obstaja več načinov za oceno škode, saj
ekonomija navsezadnje ni eksaktna veda in se ves čas razvija in spreminja.
Enako se dogaja tudi s pravom – čeprav nekateri sodniki tega morda ne
priznavajo, kakor tudi še niso slišali, da mora slovensko konkurenčno pravo
dati prednost pravu EU in prevzeti njegovo logiko ter posebnosti odškodninskega
prava v konkurenčnih zadevah.
Dokazi, potrebni za ocenjevanje škode, so tako odvisni od metodologije,
ki jo bo uporabil izbrani sodni izvedenec pri ugotavljanju »preteklosti, ki se
ni zgodila«, in zato niti stranke niti sodišče ne morejo (vnaprej) vedeti,
katere dokaze bo izvedenec sploh potreboval. Mnogi dokazi so tudi v domeni
kršitelja, zato oškodovanec do njih nima dostopa in jih lahko poskuša pridobiti
šele sodišče med postopkom.
Ali naj zaradi kapricioznosti (nekaterih) sodnic žrtve
protikonkurenčnih ravnanj za vsak primer sodišču že vnaprej predložijo vse
dokaze, ki jih imajo? Tako je pred leti ravnal Amis v tožbi proti Telekomu
Slovenije, ko je sodišču predložil za cel kombi dokumentacije – pa naj se
sodišče in sodni izvedenec znajdeta, kot vesta in znata. To zagotovo ne bi prispevalo
k ekonomičnosti postopka, na srečo sodnice in izvedenca pa sta se stranki
poravnali še pred začetkom postopka.
»Ali si slovenski sodniki res ne upajo soditi velikim, vplivnim in močnim? Seveda je bistveno lažje obrazložiti sodbo z enim stavkom, da ni bilo podanih dovolj dokazov za izračun škode, kot pa se vsebinsko poglobiti v problematiko trga in pozvati telekomovega konkurenta, da dokaze dopolni, kar izrecno omogoča zakon o pravdnem postopku.«
V postopku Tušmobil proti Telekomu Slovenije pa je sodnica že na
začetku postopka povedala strankam, da bo šele izvedenec, ki ga bo imenovalo
sodišče, lahko povedal, katere dokaze bo potreboval za oceno škode, in potem bo
sodišče te dokaze zahtevalo od obeh strank. Očitno se je sodnica podrobno
seznanila z omenjenim projektom evropske komisije, saj se je celo sklicevala na
njeno študijo o škodi. Stranki je še opozorila, da lahko sodišče višino škode
določi tudi po prostem preudarku, če bo protikonkurenčno dejanje nesporno
potrjeno.
Kot smo že omenili, zakon celo omogoča sodišču (res pa je, da tega
sodiščem izrecno ne nalaga), da že pred začetkom glavne obravnave pozove tožečo
stranko k dopolnitvi navedb oziroma dokazov zanje. Tako je na primer pred
kratkim ravnala sodnica v odškodninski tožbi operaterja Akton proti Telekomu
Slovenije, ko je tožečo stranko opozorila, da ni predložila dovolj dokazov za
izračun škode, in jo pozvala, naj dokaze ustrezno dopolni.
Zakaj sodnica v tožbi T-2 proti Telekomu Slovenije ni ravnala enako, če
je v protikonkurenčnih sporih še posebej kritično pridobivanje dokazov? Ali se
sodnica ni utegnila (ali želela) seznaniti z vsebinsko problematiko spisa in ni
znala definirati dejstev, ki so morebiti manjkala v trditvah tožeče stranke?
Nič ni lažjega kot zavrniti tožbo zaradi domnevnega pomanjkanja dokazov za
izračun škode in se sploh ne vprašati o utemeljenosti tožbenega zahtevka.
Vendar ali je lahko usoda stomilijonskega spora odvisna zgolj od
pripravljenosti, strokovnosti, postopkovne avtoritete ali trenutne dobre volje
vsakega posameznega sodnika?
Zakaj varstvo konkurence?
Sodne prakse varstva konkurence v zasebnem interesu v Sloveniji ni, kar
je ob nesporno ugotovljenih kršitvah zgovoren podatek, ki kaže tudi na vsebino
dela sodišč, ki se reševanju tovrstnih sporov uspešno izogibajo. Minister Senko
Pličanič je pred »začasnim« odstopom opozarjal na pomanjkljivo strokovno
usposobljenost sodnikov, zaradi česar se nekateri raje sploh ne lotevajo težjih
zadev in jih zato prepuščajo drugim sodnikom ali pa sodnikom višjih sodišč. V
zadevi T-2 so se na primer zamenjali kar trije sodniki, enako tudi v zadevi
ABM.
Oškodovani konkurenti se zato lahko oprejo samo na slovensko zakonodajo
in si pri tem pomagajo s sodno prakso sodišča EU. Omenjena priporočila evropske
komisije za slovenska sodišča niso obvezujoča, čeprav je ustavno sodišče, kot
to nalaga samo sodišče EU, že presodilo, da je nacionalne predpise treba
razlagati v luči prava EU (lat. interpretatio europea) in da ima ta
razlaga prednost pred drugimi razlagami pravnih norm. Bodoče škode
(izgubljenega dobička) ni mogoče nikoli natančno izračunati in oceniti z
gotovostjo, h kateri očitno stremijo sodišča, kar pa ne pomeni, da sodišča na
podlagi veljavne zakonodaje škode ne bi mogla prisoditi, le malo več prizadevnosti
bi bilo treba. Za začetek bi se morala samo vprašati, do kolikšne neupravičene
obogatitve je prišel telekom z zlorabami.
V pravdnih postopkih, še posebej pa v konkurenčnih zadevah, tudi ni
mogoče postavljati tako visokih dokaznih standardov kot v kazenskih postopkih.
Če tudi razvpitim in izkušenim odvetniškim pisarnam z armado vrhunskih
odvetnikov v več letih ne uspe (ali pa morda ne znajo?!) pripraviti dovolj
dokazov, da bi se sploh lahko pričelo sojenje, sodiščem pa se ne ljubi
ukvarjati z materialno procesnim vodstvom postopkov, potem lahko vse žrtve
protikonkurenčnih dejanj pozabijo na pravično zadoščenje, ki ga želijo
spodbuditi omenjeni akti evropske komisije, in raje sploh ne izgubljajo časa z
vlaganjem odškodninskih zahtevkov.
Ob tem se zastavlja vprašanje, ali sploh potrebujemo protikonkurenčno
zakonodajo in ali ne bi bilo v duhu neoliberalnega splošnega varčevanja
najbolje kar ukiniti javne agencije za varstvo konkurence in morda še možnosti
sodnega varstva na področju konkurence? Po točno dvajsetih letih od sprejetja
prvega zakona o varstvu konkurence, na podlagi katerega je bila še isto leto
ustanovljena agencija, na trgu elektronskih komunikacij ni nikakršnih
rezultatov njenega delovanja. Prav tako doslej ni bilo učinka dela sodišč, ki
bi konkurenčnim pravilom dala ustrezen učinek (fr. effet utile), da
bi s strogimi, a pravičnimi sodbami dosegla preventivni preprečevalni učinek
(angl. deterrent effect) na kršitelje konkurenčne zakonodaje in
tudi s prisojenimi odškodninami skrbela za dobro potrošnikov in zagotavljala
red na trgu!
Prispevek je nastal na osnovi dolgoletnega spremljanja varstva konkurence in konkurenčnih sporov na področju elektronskih komunikacij. Izjavljam, da nisem v lastniškem ali poslovnem odnosu z družbo T-2 ali njenimi pravnimi zastopniki.
Prispevek je nastal na osnovi dolgoletnega spremljanja varstva konkurence in konkurenčnih sporov na področju elektronskih komunikacij. Izjavljam, da nisem v lastniškem ali poslovnem odnosu z družbo T-2 ali njenimi pravnimi zastopniki.
Članek je bil prvotno objavljen v tiskanem Delu pod naslovom Varstvo konkurence v zasebnem interesu ali v interesu države? (Sobotna priloga, 13. aprila 2013, stran 12-13).
No comments:
New comments are not allowed.