Odsotnost celovite razvojne
politike, pomanjkanje ambicij na vseh ravneh ter prevelika vloga države in
pomanjkanje poslovne etike v slovenskem gospodarstvu − to je nekaj bistvenih
razlogov, da Slovenija ni izkoristila razvojnih potencialov na področju informacijske
in komunikacijske tehnologije (IKT), ki jih je imela.
Informacijske in komunikacijske
tehnologije (IKT) so osrednja točka nacionalnih razvojnih strategij številnih
držav. Na ravni EU-ja Lizbonska strategija in njena prenovljena različica
postavljata IKT kot gonilno silo večje socialne vključenosti, kakovosti življenja,
gospodarske rasti in konkurenčnosti. Zagotovo je to eden glavnih razlogov, da
so podobne formulacije našle mesto tudi v osrednjih slovenskih strateških
dokumentih.A slovenska vlada se je zadovoljila le z uvodnimi frazami, sicer pa
je to področje prepustila posameznim lobijem. V vladni politiki, njenih
reformnih dokumentih in dolgoročnih strateških projektih ni videti, da bi vlada
področju IKT posvečala pretirano pozornost. Res je pripravila nekaj področnih
strategij, ki obravnavajo IKT, vendar njihovo izvajanje kaže, da gre v glavnem
za ljubiteljske in/ali promocijske dokumente brez posebne teže. Dokumenti so
premalo ambiciozni in zanje v proračunu ni namenjeno dovolj denarja za razvojni
preboj. Edina izjema je morda področje e-uprave. Tudi nova strategija razvoja
informacijske družbe v Republiki Sloveniji daje občutek, da je nastala zgolj
zato, ker jo kot članica EU-ja pač moramo imeti.Slovenska politika na eni
strani zanemarja IKT, na drugi strani vladni predstavniki v svojih javnih
nastopih izražajo prepričanje, da je Slovenija informacijsko razvita država in
da imamo močan in mednarodno konkurenčen domač sektor. Kje so razlogi za takšno
dvoličnost? Da bi dobili odgovor na to vprašanje, bi si morda morali zastaviti
naslednji vprašanji. Prvo je vprašanje, ali je Slovenija informacijsko res tako
razvita in njen sektor IKT tako konkurenčen, kot meni vlada. Drugo vprašanje je,
ali vlada s svojo politiko ne promovira zgolj nacionalnih šampionov in
posameznih lobijev ter hkrati zanemarja razvoja celotnega sektorja in
informacijske družbe nasploh.
Ko resnica kazi idilo
Preden si ogledamo nekaj podatkov
in primerjav, si poglejmo, kako se v slovenski javnosti podatki prikazujejo in
razlagajo. Pred leti sem naletel na zanimiv fenomen. Javnost, vključno z glavnimi
deležniki, je bila globoko prepričana, da smo Slovenci pri razširjenosti in
uporabi neke storitve med vodilnimi, če ne kar vodilni v Evropi in svetu. Pri
pripravljanju strategije pa sva s kolegom ugotovila, da temu ni tako. Resnica
je bila povsem drugačna. Storitev je bila bolj priljubljena in razširjena celo
v državah, ki jih Slovenci radi štejemo za manj razvite od nas. V
najrazvitejših državah pa se je storitev povprečno uporabljala za velikostni
razred več kot v Sloveniji. In kar je še huje, za velikostni razred hitreje kot
pri nas se je povečevala njena uporaba. Podjetja v teh državah so bila prožna
in inovativna. Nenehno so uvajala nove storitve in poslovne modele. Pomembno
orodje uspeha je bila proaktivna, razvojno usmerjena cenovna politika, ki je
sledila potrebam uporabnikov in spodbujala uporabo storitev. S kolegom sva tudi
ugotovila, da so se ob prikazovanju razvitosti Slovenije nekateri indikatorji
metodološko neustrezno primerjali z indikatorji EU-ja, da bi polepšali našo
podobo.Ugotovitve sva predstavila kolegom. In kakšen je bil odziv? Najbrž ni
treba posebej poudarjati, da sva doživela hladen tuš. Kolegi so bili skeptični
in predstavljena dejstva niso spremenila njihovega prepričanja o idiličnem
stanju v Sloveniji. Neomajni so bili še zlasti nekateri politično nastavljeni
avtoritarni direktorji, ki ne sprejemajo drugačnih mnenj, kaj šele resnico.
Sledili so različni pritiski in nazadnje zlonamerna podtikanja. Čeprav sva
odgovorne seznanila z objektivnimi dejstvi, je bilo očitno, da je resnica
kazila idilo in ni bila zaželena. Zato je ostala za zidovi in skrita javnosti.
Znana je bila le ozkemu krogu posvečenih, ki so nanjo kmalu pozabili. Najbolj
absurdno pri vsem skupaj je bilo, da pravih podatkov in primerjav niso poznali
niti tisti, ki bi jih morali – nacionalni guruji, raziskovalci in strokovnjaki,
ki so sooblikovali javno mnenje. Ti so še naprej ustvarjali idilično sliko naše
zgodbe o uspehu. A javna podoba se ni skladala z realnostjo.Opisani primer ni
osamljen, zato sem odtlej posebej pozoren na tovrstne pojave. Pa ne le zaradi
pojavov samih, temveč zaradi posledic, ki jih imajo na razvoj podjetij, trga,
gospodarstva in družbe nasploh. Razkorak med javno (samo)podobo in realnostjo
namreč lahko negativno vpliva na razvoj. Problem pa se pojavi, ko je razkorak
prevelik. Takrat politiki ali poslovodstva organizacij vzpostavijo dodatne
nadzorne mehanizme, omejijo svobodo izražanja mnenj in dialog ter zatrejo
ideje, ki odstopajo od uveljavljenih notranjih konceptov. Zaposleni, svetovalci
in strokovna javnost se pogosto srečajo z dilemo, ko se morajo odločati med
etiko in lojalnostjo. Slovensko okolje je na tem področju izjemno nezrelo in
nerazvito. V razvitih državah dajejo prednost etiki in jo tudi zakonsko
ščitijo. Slovenski voditelji in direktorji pa namesto etike in kompetenc
zaposlenih poudarjajo njihovo lojalnost. Slednje pogosto pomeni poslušnost in
vodi v negativni kadrovski izbor. S takšnim in podobnim ravnanjem poslovodstva
povzročajo ogromno škodo in zavirajo razvoj ustrezne klime, ki bi spodbujala
ustvarjalnost in inovativnost.
Velike priložnosti nismo izkoristili
Slovenija je imela pred desetimi
leti priložnost, da se na področju IKT-ja povzpne med vodilne evropske države.
Imela je dobro izhodišče. Sprejem nacionalnih programov sredi devetdesetih let
prejšnjega stoletja je spodbudil informatizacijo šol, računalniško
opismenjevanje ter izgradnjo akademske informacijske infrastrukture. Na prehodu
v novo tisočletje je bila Slovenija vodilna med državami Srednje in Vzhodne
Evrope po razširjenosti osebnih računalnikov, telefonije in spletnih
predstavitev šol in knjižnic ter njihovega dostopa do interneta. (Vir: D. Caf,
Evropski pregled informacijske družbe, Teleinfos, 2000.)Imeli smo izjemno
dinamičen IKT-sektor. V obdobju med letoma 1995 in 2000 se je število
IKT-podjetij povečalo za tri četrtine, število zaposlenih za polovico, poslovni
prihodki in dobiček pa za štiri petine. Prihodki sektorja so rasli precej
hitreje od bruto domačega proizvoda, ki se je v istem obdobju povečal za manj
kot tretjino. Sektor je bil tudi izvozno usmerjen, čeprav je treba poudariti,
da je eno samo podjetje ustvarilo 40 %, pet največjih izvoznikov pa dve
tretjini vsega slovenskega izvoza IKT. (Vir: IDC, Slovenian ICT Industry
Structural Features and SWOT Analysis, 2004.)
Danes je povsem jasno, da
priložnosti, ki smo jo imeli, nismo znali niti zmogli izkoristiti. Vzrokov za
to je veliko. Prvi razlog so zagotovo premajhna vlaganja v IKT. Na področju
telekomunikacij smo še nekako sledili in dosegli 60 % povprečnih izdatkov EU-15
na prebivalca. Drugačna je slika pri IT-ju, kjer smo pod 40 % povprečnih
izdatkov EU-15 na prebivalca. Delež izdatkov za IT glede na BDP je v Sloveniji leta
1997 znašal 1,3 %, v EU-15 pa 2,3 %. Deset let kasneje je delež v Sloveniji 1,9
% v EU-15 pa 2,7 %. (Vir: IDC, 2007.) Še zlasti je pomenljiv podatek, da so
bili povprečni izdatki za IT na prebivalca v EU-15 v zadnjih desetih letih
trikrat višji kot v Sloveniji. Ob upoštevanju kupne moči, Slovenija zaostaja
tudi za nekaterimi novimi članicami EU. Poleg nizke ravni izdatkov za IT skrb
zbuja tudi njihova struktura. Medtem ko je v EU-15 in globalno poudarek na
storitvah, ki so sredstvo za izkoriščanje poslovne vrednosti IT, so vlaganja v
Sloveniji osredotočena na kupovanje strojne opreme.
Premajhna vlaganja v IKT niso edini razlog, da slovenski sektor IKT po letu
2000 ni zmogel razvojnega preboja. Slovenska politika v zadnjih desetih letih
na področju tehnološkega razvoja ni imela pravega recepta. Poleg tega poslovno
okolje ni naklonjeno podjetništvu in tehnološkemu razvoju, kar dokazujejo
razmeroma slabe uvrstitve Slovenije na mednarodnih lestvicah (npr. Indeks
poslovati Svetovne Banke, www.doingbusiness.org; ali
Indeksa nacionalne konkurenčnosti po IMD, www.imd.ch/research/publications/wcy/index.cfm,
oziroma WEF, www.weforum.org/en/initiatives/gcp/index.htm).
Zato so visokotehnološka podjetja pri nas redka. Po številu visokotehnoloških
in IKT-patentov je Slovenija na repu EU-ja. Leta 2003 je na Evropski patentni
urad (EPO) iz Slovenije prispelo le 9 vlog za visokotehnološke patente.
Najuspešnejše države vložijo letno več sto ali tisoč vlog. Podobno je na
področju IKT patentov, kjer je bila Slovenija leta 2003 s 17 prijavami ponovno
na repu držav EU. (Vir: High-technology patent applications to the European
Patent Office, Statistics in Focus, Eurostat, 20/2007.) Zato ne preseneča, da
je delež visokotehnoloških produktov v slovenskem izvozu zanemarljiv in pomeni
le 5 % izvoza. (Vir: Science, technology and Innovation in Europe, Panorama of
the European Union, European Communities, 2006)
Slovenska politika na eni strani zanemarja IKT, na drugi strani vladni predstavniki v svojih javnih nastopih trdijo, da je Slovenija informacijsko razvita država in da imamo močan in mednarodno konkurenčen domač sektor.
Imamo nekaj uspešnih nišnih
podjetij, to pa je tudi vse. Potem ko se je vlada praktično odpovedala reformam,
ni nobenih možnosti, da bi se stanje v kratkem izboljšalo. Poslovno okolje se
prepočasi spreminja, težave imamo s pomanjkanjem ustreznih kadrov. Naš
visokošolski sistem je med najbolj zaprtimi v EU – tako na ravni predavateljev
kot študentov. Neustrezna struktura študentov in diplomantov nam ne omogoča
razvojnega preboja. V Sloveniji je bilo leta 2004 med vsemi diplomanti na
stopnjah ISCED 5 in 6 le 3,8 % diplomantov s področja naravoslovja, matematike
in računalništva, kar je najmanj med vsemi članicami EU-27. Upada tudi delež
diplomantov na inženirskih študijskih programih (Viri: Science, technology and
Innovation in Europe, Eurostat, 2007; Indikatorji za izobraževanje in
usposabljanje, Eurostat, 2007, epp.eurostat.ec.europa.eu).
Politika duši gospodarstvo
Velik problem je tudi prevelika
vloga politike v gospodarstvu. Slovenija je v zadnjih desetih letih zgradila
solidno informacijsko infrastrukturo, a ta ni povsem primerljiva z
najrazvitejšimi evropskimi državami. Poleg tega je bil razvoj preveč osredotočen
na naložbe v infrastrukturo, premalo pa na nove poslovne modele in spodbujanje
uporabe storitev. Enako je bilo z uvajanjem IKT-ja v podjetjih. Naložbe so bile
razmeroma visoke, učinki pa ne. Presenetljivo je, da tudi sama podjetja pogosto
niso zadovoljna z učinki IKT-ja. V podjetjih, kjer je država lastniško
prisotna, imajo dobavitelji prek politike prevelik vpliv na poslovne in
tehnološke odločitve. Dobavitelji pomembno vplivajo na kadrovanje poslovodstev,
pa tudi na nižjih ravneh, kjer potrebujejo lojalne sogovornike. Politika vse od
osamosvojitve ni bila sposobna vzpostaviti prostega trga in zdrave konkurence.
Tega si najbrž niti ni želela. Potem ko so morali postati postopki v javni
upravi pregledni, je politika poskrbela, da so bila iz državnega nadzora
izvzeta podjetja, v katerih je bila država lastniško prisotna.
Zaposleni, svetovalci in strokovna javnost se pogosto srečajo z dilemo, ko se morajo odločati med etiko in lojalnostjo. Slovensko okolje je na tem področju izjemno nezrelo in nerazvito. Priložnosti, da se na področju IKT-ja povzpnemo med vodilne evropske države, nismo znali niti zmogli izkoristiti. Prvi razlog so premajhna vlaganja v IKT.
V podjetjih, kjer je država
pomemben lastnik, znanje nima prave veljave. Tragični, a resnični so primeri,
ko zaposleni na podiplomskem študiju delajo naloge, v katerih preučujejo
postopke in kriterije za izbor dobaviteljev na področju IKT-ja. Njihovi šefi pa
se, brez poglobljenega razmisleka in vključevanja stroke, o nabavah z
dobavitelji dogovorijo kar na poslovnih kosilih ali golfu. Znani so tudi
primeri, ko so podjetja najela svetovalce, da so pregledali stanje v podjetju,
pripravili zahteve za nove rešitve ter pripravili postopke in kriterije za
odločanje pri izboru dobaviteljev. Nato pa je politika s svojim izborom
podjetju olajšala odločanje in skrajšale nabavne postopke.
Vmešavanje politike in prek njih dobaviteljev v poslovne in tehnološke odločitve podjetij ima zelo negativne posledice tako na uvajanje kot na potencialne učinke IKT-ja za podjetja in gospodarstvo nasploh. Podjetja, v katerih ima politika velik vpliv, so odlična, ko je treba zapravljati denar, mnogo slabše pa se odrežejo, ko je treba kupljeno opremo izkoristiti za doseganje poslovnih koristi. Takšna podjetja ne razvijajo notranjih virov. Potencialni poslovni učinki uvajanja IKT-ja se dodatno zmanjšajo zaradi predolgih rokov uvajanja novih tehnologij. Podjetja ne obvladujejo načrtovanja, projektov in poslovnih procesov. A v politično vodenih podjetjih vse to ni problem, saj poslovodstva za zamude, visoke stroške nakupov in uvajanja ter nedoseganje pričakovanih učinkov ne odgovarjajo. Čeprav ravnanje marsikaterega poslovodstva opisujejo določbe kazenskega zakonika, lahko člani uprav, direktorji in nadzorniki mirno spijo, saj so si zagotovili imuniteto z izbiro pravih dobaviteljev. Kako dolgo bo še trajala slovenska tranzicija?
Na hitrejši razvoj področij, ki temeljijo na znanju, lahko računamo šele po dejanskem zaključku tranzicije. V podjetjih, v katerih ima država pomemben delež, četudi le 10 %, se bodo poslovne, kadrovske in druge odločitve ter procesi vedno odvijali netransparentno, neučinkovito z vidika podjetja in dolgoročno zelo škodljivo.
Slovenska podjetja bodo najbrž še naprej veliko vlagala v izgradnjo
infrastrukture. Vendar slednja sama po sebi ne zagotavlja preboja. Za razvojni
preboj bo treba spremeniti miselnost v politiki in marsikaterem podjetju.
Znanje bo moralo končno dobiti večjo veljavo. Predvsem pa bo morala politika
poskrbeti, da se bo slovenska tranzicija že enkrat zaključila. Dokler pa bo
politika prisotna v gospodarstvu, bo ostala agent posameznih lobijev in ne bo
sposobna vleči potez, ki bi lahko zagotovili razvoj visokotehnološkega
podjetništva – naj si bo to na področju IKT ali katerem drugem področju.
(Prva objava: Moj mikro, april 2007)