Pred desetimi leti je nastal film
Trumanov show (The Truman Show, 1998, režija Peter Weir), ki morda najbolj očitno
in resnično posega v zasebno življenje človeka. Glavni junak je Truman Burbank
(Jim Carrey), možak, ki je dejansko največja filmska zvezda, le da on tega ne
ve. Zanj so ustvarili umetno mesto in vse od njegovega rojstva naprej vanj
usmerili več sto kamer ter jih poskrili v najrazličnejše pripravne kote – da
jih pač Truman ni opazil ...
Celotno
njegovo življenje je bilo od rojstva naprej razgrnjeno pred občinstvom, ki je
24-urno TV-oddajanje razumelo kot najbolj resnično-resničnostni show. Oče,
režiser showa, je Christof (Ed Harris), ki vidi Trumana kot svoj osebni projekt
in eksperiment, namenjen po eni strani zabavi (televiziji, medijem), na drugi
pa trgovini (propagandi). Vsaka stvar, ki se pojavi v showu, je v »resničnem
svetu« naprodaj, vse kar pa se Trumanu dogaja (ali se šele ima zgoditi), pa je
predvideno v že vnaprej skrbno pripravljenem scenariju. Točno kaj-kje-kdaj-kdo.
Odrekanje
pravice do zasebnosti ali raje kar »kraja zasebnosti« je v filmu prikazano kot
igra, trgovina, poceni zabava, saj se show vrti na mnogih TV-postajah po vsem
svetu in je tako rekoč posnetek Orwellovega Velikega brata (big brother), ki pa
je že našel ime in svoje mesto na različnih komercialnih televizijskih kanalih
v današnjem času. Celotno življenje Trumana Burbanka je igra, je simulaker
tega, čemur Jean Baudrillard reče absolutna reklama. Navsezadnje je propaganda
le marketing dobrih idej politikov in bogatih vlagateljev, saj se pred očmi
spojita blago in znamka. Postaneta Eno. In če je politik blago, potem je
kapitalist znamka, če pa je kapitalist blago, potem stopi na mesto znamke pač
politik. V filmu Trumanov show se mora resnica popolne reklame razkriti, sicer
bi ne imeli pred seboj konstrukcije simulakra.
Sodobni svet kot simulaker
Baudrillard
je prepričan, da je sodobni svet en sam simulaker. Sodobni tehnološko podprti
mediji dajejo neizmerne možnosti za ustvarjanje vzporednih navideznih svetov,
za igro, v kateri tehnologije nadomeščajo resnični svet ali pa resničnost
vključujejo, da postane del navideznega sveta. V teh navideznih svetovih
tehnologije nadomestijo impulze resničnega sveta in omogočajo ustvarjanje
svetov, ki z resničnim nimajo povezave, a čutom uporabnikov so razlike med
navideznim in resničnim svetom nerazločljive. Še več, uporabnikom prekrivajo
njihovo zaznavanje resničnosti. In prav to je bistvo simulakrov, njihova
mamljiva skrivnost, da skrijejo svojo navideznost in onemogočijo razkritje
mehanizmov ustvarjanja videza. Zato so simulakri, ki jih omogočajo sodobne
informacijske in omrežne tehnologije, tako zelo mamljivi za ustvarjanje lažne
resničnosti.
Kaj je
lepšega kot ustvariti lažno resničnost in prevzeti identiteto maroškega princa
Rašida. Prav to je na Facebooku, priljubljenem socialnem omrežju, storil
26-letni računalniški inženir Fouad Mourtada iz Maroka. Ustvaril je nepristni
profil in prevzel identiteto princa Mulaja Rašida, 37-letnega brata kralja
Mohameda VI. Njegova igra pa se je hitro končala. Oblasti so ga v začetku
februarja aretirale in po hitrem postopku konec meseca obsodile na tri leta
zapora in denarno kazen. Pozivi številnih združenj aktivistov za človekove pravice,
češ da obsodba pomeni poseg v svobodo izražanja in da naj ga oblasti izpuste,
so obrodili sadove. Mourtada je bil sredi marca, po 43 dneh ječe, izpuščen na
svobodo, kralj Muhamed pa ga je pomilostil.
Potvarjanje
resničnosti in ustvarjanje lažnih svetov je za uporabnike sodobnih tehnologij
postala privlačna igra, v kateri so izgubili občutek za zasebnost in se ji celo
prostovoljno odrekajo. Mnogi so celo prepričani, da zahteva po zasebnosti ovira
tehnološki napredek in omejuje uporabo storitev. Takšno stališče zagovarjajo
tudi korporacije, ki jih predpisi o varstvu zasebnosti omejujejo pri nemotenem
in nenadzorovanem brkljanju po osebnih podatkih potrošnikov. Odrekanje
zasebnosti med mladimi je postala družbena norma. Enako velja za nastopajoče v resničnostnih
showih. Tisti, ki se pravici do zasebnosti ne morejo ali ne želijo odreči, jih
družba ali pa gledalci preprosto izločijo.
Pomembna razsodba Evropskega sodišča za človekove pravice
Pomemben
korak v smeri varovanja zasebnosti zaposlenih je naredilo Evropsko sodišče za
človekove pravice, ki je sledilo usmeritvam mednarodnih konvencij in je, v
nasprotju z dosedanjo prakso v ZDA, na delovnem mestu dalo prednost zasebnosti
zaposlenih. Poglejmo si nedavno odločitev Evropskega sodišča za človekove
pravice v sporu Copland proti Združenemu Kraljestvu, iz katere je razvidno,
zakaj delodajalci ne smejo kar tako, svojevoljno nadzirati zaposlenih. Pri tem
povzemamo nedavno objavljene prispevke in razpravo, ki se je razvila na
spletnem portalu Razgledi.net.
Evropsko
sodišče je odločilo, da je delodajalec pritožnice, ki je izvršil nadzor glede
njene uporabe službenega telefona, službene elektronske pošte in službenega
interneta v zasebne namene, kršil njene pravice iz 8. člena Evropske konvencije
o človekovih pravicah (pravica do zasebnosti). Po 41. odstavku te sodbe so
telefonski klici iz poslovnih prostorov, uporaba elektronske pošte in interneta
iz poslovnih prostorov »na prvi pogled« (prima facie) del »zasebnega življenja
in dopisovanja«. Če bi delodajalec želel izvajati nadzor uporabe
komunikacijskih sredstev in informacijske tehnologije (se pravi ne prepovedati
zasebne uporabe, ampak le izvajati nadzor zaradi prekoračitev zasebne uporabe),
bi moral sprejeti vnaprejšnja jasna pravila o pogojih in obsegu nadzora uporabe
službenega telefona, službene elektronske pošte in službenega interneta
delavca, ki bi zadostila pogoju pravne predvidljivosti.
Posledice odrekanja zasebnosti
Odrekanje
pravici do zasebnosti pa lahko ima dolgoročno katastrofalne posledice. Pravica
do zasebnosti je namreč temeljna človekova pravica, ki pomeni eno največjih
pridobitev sodobne civilizacije. Je temelj svobode posameznika. Zato je toliko
presenetljivejše, da se uporabniki sodobne tehnologije in medijev tej pravici
sami, prostovoljno odrekajo. Zagotovo se ne zavedajo daljnosežnih posledic
svojega ravnanja.
Negativni
učinki odrekanja pravici do zasebnosti se že čutijo. Korporacije, ki jim je
pravica do zasebnosti največji trn v peti, so začele razkrivati svoj pravi
obraz in številne imenitne tehnološke storitve že kažejo svoje negativne plati.
Sredi lanskega leta je Google v svetovni splet kot del nove storitve poslal
žive posnetke dogajanja na ulicah nekaterih ameriških mest, kar je dvignilo
veliko prahu in burnih odzivov tako s strani zagovornikov kot nasprotnikov
pravice do zasebnosti. Številni prebivalci so nehote in nevede prevzeli vlogo
Trumana Burbanka in postali glavni akterji spletnega resničnostnega showa.
Naslednji
velik problem je trgovanje z osebnimi podatki, ki je vse pogostejše. Uporabniki
v internetu nevede pa tudi povsem zavestno in lahkomiselno na vsakem koraku
puščamo številne digitalne odtise in osebne podatke. Informacije o socialnih,
nakupovalnih in drugih navadah uporabnikov postajajo neprecenljiv vir za
oblikovanje tržnih prijemov. Podatki, ki jih podjetja zbirajo o uporabnikih
njihovih spletnih storitev, so postali zanimivo tržno blago. Zaradi tega,
včasih pa tudi zgolj zaradi medsebojne povezanosti in potreb nemotenega
delovanja storitev, podjetja osebne podatke svojih uporabnikov posredujejo ali
celo prodajo drugim podjetjem. Pred našimi očmi se brez naše vednost in brez
kakršnegakoli nadzora odvija trgovanje z našimi osebnimi podatki.
Pravico do
zasebnosti pa nam v zadnjem času odrekajo tudi politiki, zaslepljeni z bojem
proti globalnemu terorizmu. V nasprotju s sprejetimi mednarodnimi konvencijami
so dopustili omejevanje pravice do zasebnosti kot sredstvo za zagotavljanje
nacionalne varnosti. Ob tem so pozabili na modrost, ki so jo premogli ustanovitelji
ZDA, ko so v ustanovnih aktih postavili temelje osebne svobode in jo umestili
pred varnost. Vedeli so namreč, da je svoboda pomembnejša od varnosti.
Absolutne varnosti namreč ni mogoče zagotoviti, ne da bi pri tem posegli v samo
svobodo. Zato je strašljivo, kako je mogoče, da so ZDA in pod njihovim diktatom
EU dale pri obrambi pred terorizmom prednost varnosti in omejile svobodo svojih
državljanov. Absolutne varnosti jim namreč v nobenem primeru ne bodo mogle
zagotoviti, lahko pa jim temeljito omejijo pravico do zasebnosti in s tem tudi
svobodo. To se je, mimogrede, že zgodilo s hitrimi in nekonsistentnimi
spremembami zakonodaje ter sistemskimi posegi v zasebnost državljanov.
Veliki brat na delovnem mestu
Nedavni
dogodki v Sloveniji so pokazali, da simulakrov in resničnostnih showov nimamo
samo na TV, ampak vse pogosteje tudi na delovnih mestih. Delodajalci zaposlene
na vsakem koraku spremljajo z videokamerami, s karticami za žigosanje
prisotnosti ali nadzora gibanja po poslovnih prostorih, nadzorujejo njihove
telefonske klice, elektronsko pošto, spletne aktivnosti in njihove računalnike.
V želji po nadzoru delodajalci posegajo v zasebnost zaposlenih, po mnenju
poznavalcev pa se obseg zlorab v zadnjih letih povečuje.
Delodajalci
so prepričani, da jim lastnina sredstev elektronskih komunikacij in
informacijske tehnologije dovoljuje absolutno nadzorovanje zaposlenih, da ti ne
bi zlorabljali zasebne lastnine za osebno uporabo. Pri nadzoru, katerega namen
je preprečevanje zlorab zasebne lastnine in povzročanja škode, pa delodajalci
pogosto protipravno in protiustavno omejujejo svobodo zaposlenih in njihove
pravice do zasebnosti, pri čemer kršijo ustavno zagotovljene človekove pravice
in temeljne svoboščine zaposlenih. Zaposleni, ki se neizmernih možnosti
njihovega nadzora niti ne zavedajo, postajajo igralci v resničnostnih showih.
Delodajalci
podatke o zaposlenih zbirajo zaradi nadzora. Ko pa podatke enkrat pridobijo, ko
z informacijami v roke dobijo izjemno moč, je seveda le korak do zlorab. Takšna
zloraba je na primer pridobivanje razčlenjenih računov za namen nadzora
stroškov, na katerih predstavniki delodajalca potem gledajo, koga je kdo klical
in koliko časa je z njim govoril. Dodatna kršitev človekovih pravic je, če se
ti podatki uporabijo tudi v disciplinskih postopkih. Druge oblike zlorab
osebnih podatkov, ki so delodajalcem na dosegu roke in prepuščene njihovi
domišljiji, moralnim vrednotam in drznosti, opisuje kazenski zakonik.
Ali zmoremo korak v svobodo?
Ključno
vprašanje je, ali se bomo uporabniki sodobnih tehnologij informacijske družbe v
svojem zasebnem življenju in na delovnem mestu odrekli pravici do zasebnosti in
osebni svobodi? Bomo sprejeli nezavedno igro v vsakdanjih resničnostnih showih?
V filmu
Trumanov show šele v trenutku razkritja pride do pomembnega obrata, v katerem
se Truman spremeni iz znamke v blago in odkoraka iz umetnega sveta. Njegova
ukradena identiteta se izkaže na koncu za najboljšo samopromocijo
(self-promotion), saj se obrne proti mediju, torej televiziji in se umakne
pogledu. Truman postane vsakdo, torej človek s »telesom kogarkoli«
(every-body), postane del nedefinirane množice tistih, ki sedijo na drugi
strani TV-zaslona. Postane del opazovalcev resničnostnih, absolutnih reklam in
dobi novo identiteto, imenovano nihče – torej človek »brez telesa« (no-body).
V vsakdanjem
življenju pa preobrata, ki ga je doživel Truman, ne moremo narediti. Zato se
pravici do zasebnosti ne bi smeli odreči. Vsak posameznik bi se moral zavedati
vrednot osebne svobode in kaj lahko pomeni krnitev svobode. Če se pravic do
svobode in zasebnosti ne bomo zavedali in se zanje borili, bomo, tako kot
Truman, postali igralci v vsakdanjem resničnostnem showu.
(Prva objava: Telekomunikacije, april 2008)
(Prva objava: Telekomunikacije, april 2008)