Družbeno odgovorna podjetja ne skrbe le za kratkoročne
interese svojih lastnikov, ampak v ospredje postavljajo dolgoročnejše interese
podjetij. Ti pa niso in ne morejo biti vezani zgolj na rast in dobiček. Dobro
upravljanje podjetij je zato usmerjeno v izboljševanje družbene blaginje danes
in v prihodnosti.
To pomeni, da družbeno odgovorna podjetja skrb za trajnosti
razvoj, s poudarkom na zmanjševanju družbenih razlik in varovanju okolja,
vključujejo v vse segmente svojih poslovnih strategij in delovanja. V svoje
družbeno odgovorno delovanje poleg zaposlenih aktivno vključujejo poslovne
partnerje, dobavitelje in druge deležnike.
Največji evropski operaterji so globalni zgled
Vodilni evropski telekomunikacijski operaterji spadajo v
svetovni vrh družbeno odgovornih podjetij. Že sredi devetdesetih let prejšnjega
stoletja so s sprejemom zavez za varovanje okolja družbeno odgovornost umestili
med svoje strateške usmeritve. Zavestno so se zavezali k zmanjševanju
negativnih vplivov informacijskih in komunikacijskih tehnologij (IKT) na
okolje. Odločili so se za uvajanje okoljskih standardov in poskrbeli za
ustrezno ravnanje z nevarnimi odpadki. Z razvojem novih produktov in storitev svojim
uporabnikom omogočajo nove oblike dela in sodelovanja, ki zmanjšujejo emisije
toplogrednih plinov. Z razširitvijo mobilnih komunikacij so se odgovorno
spoprijeli z negativnimi vplivi elektromagnetnega sevanja na zdravje ljudi,
zlasti otrok.
Operaterji pa se ne ukvarjajo le z okoljskimi izzivi. Z
razvojem informacijske družbe so postali pomemben sogovornik pri oblikovanju
nacionalnih in nadnacionalnih razvojnih strategij, ki v ospredje postavljajo
trajnostni razvoj, zmanjševanje družbenih razlik in blaginjo za vse. Hkrati se
morajo spopadati z negativnimi pojavi informacijske družbe in z različnimi
zlorabami IKT, v katere so bili ponekod vpleteni celo sami (primeri
nezakonitega nadzora zaposlenih ali prisluškovanja). Ker so telekomunikacije
investicijsko zahtevna gospodarska dejavnost, so izpostavljene korupciji, še
zlasti tam, kjer je država pomemben lastnik telekomunikacijskih podjetij.
Družbeno odgovorno ravnanje zato vključuje odločen boj proti korupciji.
Izzivov za družbeno odgovorne operaterje je precej. Predvsem
skušajo vsem družbenim skupinam omogočiti dostop do svojih storitev, kar seveda
ni zmeraj ekonomsko upravičeno. Posebno pozornost posvečajo skupinam s
posebnimi potrebami, starejšim in skupinam z nižjimi dohodki ter razvoju
tehnologij za slabše dostopna področja. Operaterji večajo kakovost svojih
storitev ter spodbujajo njihovo varno in odgovorno uporabo. Zmanjšujejo
negativne učinke svojega poslovanja na okolje in enako omogočajo svojim
uporabnikom. V svoja prizadevanja vključujejo dobavitelje, pri čemer posebno
pozornost posvečajo okoljskim in etičnim vidikom poslovanja.
Sedanje spoprijemanje s klimatskimi spremembami in svetovno
gospodarsko krizo je potrdilo pravilnost delovanja vodilnih evropskih
telekomunikacijskih operaterjev, zato so najbolj ozaveščeni operaterji svoje
družbeno odgovorne aktivnosti še okrepili. Med pozitivnimi zgledi velja
izpostaviti zlasti France Telecom in Vodafone, ki se uvrščata med družbeno
najodgovornejša podjetja v svetu. Družbeno odgovornost sta vtkala v svoje poslovne
cilje in delovanje.
Vsi operaterji pa tega ne počno prostovoljno, zato imajo pri
spodbujanju družbene odgovornosti pomembno vlogo regulatorji, ki morajo s
svojimi ukrepi operaterje spodbujati, da delujejo v interesu širše družbe.
Pomembno promocijsko vlogo imajo panožna združenja, ki na evropski ravni
spodbujajo podjetja, da večjo pozornost posvečajo družbeni odgovornosti in
nefinančnemu poročanju. Poročila o družbeno odgovornem delovanju nekaterih
največjih evropskih operaterjev so danes že tako obsežna, da jih podjetja
objavljajo ločeno od uveljavljenih poslovnih letnih poročil.
V Sloveniji predvsem sponzorstva in donacije
Slovenska podjetja družbeni odgovornosti niso posvečala
posebne pozornosti, vse dokler Evropska komisija pred petimi leti ni pozvala
držav članic in kandidatk za članstvo, da začnejo promovirati družbeno
odgovorno vodenje podjetij. Pred tem so podjetja kot svoje širše poslanstvo
dojemala zlasti sponzorstva in donacije, kar je še danes najpomembnejši segment
družbene odgovornosti slovenskih, predvsem manjših telekomunikacijskih
operaterjev.
Slovenski operaterji so med največjimi oglaševalci z visoko
prepoznavnimi blagovnimi znamkami. Zato ne preseneča, da jih pogosto najdemo
med največjimi sponzorji in donatorji. Tovrstnim aktivnostim namenjajo med 0,4
% in 1 % skupnih prihodkov, pri čemer vsi operaterji višine sredstev ne želijo
razkriti. Na tej podlagi lahko ocenimo, da skupni sponzorski in donatorski
prispevki naših največjih operaterjev obsegajo okoli 10 milijonov evrov. Večina
teh sredstev gre za sponzoriranje športnih in kulturnih prireditev ter
organizacij, s čimer so operaterji veliko prispevali zlasti k razvoju
slovenskega športa in kulture. Sledijo izobraževanje, znanost, humanitarne
dejavnosti in zdravstvo.
Zaradi velikega pomena, ki ga naši operaterji namenjajo
sponzorstvu, bomo tokrat predstavili ta del njihove družbene odgovornosti.
Izbranim operaterjem smo dali možnost, da svoje sponzorske in donatorske
aktivnosti posebej predstavijo. Najprej je podan opis njihovih dejavnosti, ki
odraža pristop k sponzorstvom in donacijam, nato so v ločeni tabeli
predstavljene njihove najodmevnejše akcije v zadnjem letu.
Izmed vseh pozvanih operaterjev svojih aktivnosti ni želel
izpostavljati Izimobil. Razloge navajamo v tabeli. V T-2 pa so prepričani, da
svojo družbeno odgovornost opravljajo z gradnjo poceni optičnega omrežja in
ponujanjem poceni in kakovostnih storitev, zato »namenjajo minimalna sredstva
za ozko usmerjene donatorske in sponzorske projekte«.
Sklep
Pri vrednotenju sponzorskih in donatorskih aktivnosti je
treba opozoriti, da obstajajo velike razlike med največjimi in manjšimi
operaterji. Telekom Slovenije in Mobitel sta po poslovnih prihodkih in ne
nazadnje tudi po številu zaposlenih za velikostni razred večja od manjših operaterjev.
Razlike med operaterji so tudi glede na datum vstopa na trg. Povsem objektivno
je težko pričakovati od operaterjev, ki so komaj vstopili na trg ter veliko
investirajo v izgradnjo infrastrukture in se morda dušijo v dolgovih, da bodo
sredstva namenjali še za sponzorstva in donacije. Težave imajo tudi manjši
operaterji, ki skušajo širiti svojo dejavnost in povečujejo tržno prisotnost.
Kljub temu smo bili presenečeni nad dejstvom, da nekateri manjši operaterji
sponzorstvom in donacijam namenjajo razmeroma precej večji delež glede na svoje
poslovne prihodke kot največji slovenski operaterji.
V prispevku se nismo dotaknili sivih in včasih nezakonitih
področij sponzoriranja, namenjenih večjim sponzorskim projektom in
sponzoriranju političnih strank. Tovrstno sponzoriranje poteka prek nabave
opreme in storitev, preko različnih posrednikov in drugih dobro domišljenih
načinov. Pri pripravi članka smo sicer dobili nekaj namigov v tej smeri, a smo
se temu področju zavestno izognili, saj ni zgled družbeno odgovornega ravnanja
podjetij. Zagotovo pa se ga bomo dotaknili v prihodnjem prispevku, v katerem si
bomo pogledali, kako, če sploh, so operaterji družbeno odgovornost vtkali v
svoja poslanstva, vizije in vrednote. Pogledali si bomo, kako celovito se
zavedajo družbene odgovornosti in kako delujejo. V tem sklopu si bomo pogledali
tudi njihove odnose z dobavitelji.
Donatorske in
sponzorske aktivnosti v letu 2008
|
|
Amis
|
Sponzorske in donatorske aktivnosti v Amisu, ki deluje na
nacionalni ravni, so osredotočene predvsem na lokalna področja, kjer krepimo
naše povezave z lokalnimi športnimi, kulturnimi, izobraževalnimi,
humanitarnimi in drugimi organizacijami. Tovrstno Amisovo usmerjenost
narekuje predvsem tesno sodelovanje z našo razvejeno partnersko mrežo s prek
150 partnerji in sicer, s katerimi sodelujemo pri dobrodelnih sponzorstvih in
donacijah za pomoč otrokom in ljudem s posebnimi potrebami ter socialno
ogrožene družine. Prav tako skrbimo za razvoj otrok in namenjamo donacije za
otroška športna društva, donacije šolam, osnovnošolskim razredom ipd.
|
Debitel
|
Donacije namenjamo predvsem podpiranju delovanja različnih
interesnih združenj in društev na področju športa, kulture in izobraževanja.
Sponzoriramo pa kulturne dejavnosti in izobraževanje (festivale, dogodke,
akcije v medijih) ter šport (odbojka, smučanje, košarka, kolesarjenje). Pri
sponzoriranju in donacijah se povezujemo znotraj skupine ACH d.d. in
vključujemo v nekatere skupne projekte, saj menimo, da je tako učinek večji.
Pri Debitelu nenehno iščemo sinergije in tako povezujemo razne sponzorske in
donatorske akcije. Kot primer navajamo sponzoriranje uspešnega odbojkarskega
kluba ACH Volley, ki ga hkrati povezujemo s Centrom za socialno delo
Radovljica oz. konkretno s Kriznim centrom Kresnička. Tem pomagamo pri
njihovih dejavnostih, ko se npr. namesto vstopnic za tekme zbirajo
prostovoljni prispevki za Kresničko, hkrati pa so varovanci društva posredno
vključeni v dejavnosti kluba in pomagajo. Na koncu sezone generalni
pokrovitelj podari donacijo v enaki višini zbranih prostovoljnih prispevkom.
Odzivamo se tudi na humanitarne akcije. Tako smo lani donirali sredstva ob
hudih poplavah.
|
Izimobil
|
Svojih družbeno odgovornih aktivnosti, namenjenih predvsem
otrokom v materialni stiski, ne želimo izkoriščati za promocijo, zato skladno
s svojo poslovno politiko informacij o sponzorstvih in donacijah ne želimo
javno objavljati in na ta način izrabljati čustev potrošnikov. Smatramo, da
je odgovoren odnos do problematike v družbi obveza vsakega podjetja in
posameznika v njem, ne pa tekma za prestiž in lovorike.
|
Mobitel
|
V Mobitelu si želimo ustvarjati trajne vrednosti za ožje
in širše okolje, v katerem delujemo, zato težimo h kakovostnim in predvsem
dolgoročnim projektom, s katerimi prispevamo različnim področjem človeškega
ustvarjanja, kot so šport, kultura in umetnost, projekti, povezani z
informacijsko tehnologijo, ekološki projekti in klasične dobrodelne
dejavnosti. Nekatere projekte uspešno nadgrajujemo v višje oblike skupnega
delovanja, ki prinašajo zadovoljstvo sodelujočih in širše skupnosti, hkrati
pa širijo zavest o skupnih vrednotah. Izbiramo tiste dogodke in
sponzorirance, ki so drugačni in so značilni za našo deželo, pogosto pa jih
tudi vključimo v naše tržno komunikacijske dejavnosti. Zato jih ne moremo
opredeliti zgolj kot sponzorstva, donacije, prispevke itd., saj se vedno
trudimo preseči dosedanje družbene okvire. Med tovrstna sodelovanja na primer
sodi skrb za Sečoveljske soline, edinstven naravni in kulturni biser v
svetovnem merilu, ki pa brez podpore Mobitela do danes ne bi obstal. Posebno
pozornost si zaslužijo tudi SMS Donacije, ki so jih že leta 2003 razvili naši
strokovnjaki, tako da so Mobitelovi uporabniki lahko prvi v Sloveniji
donirali sredstva prek sporočil SMS. SMS Donacije uspešno združujejo
poslovanje in družbeno angažiranost podjetja. Javnosti pa je tudi že dobro
znan Mobitelov vseslovenski izobraževalni projekt Mobilatorij (mobilna
digitalna učilnica), namenjen digitalnemu opismenjevanju najširše populacije.
Projekti, ki jih že tradicionalno podpiramo, pa so še: Društvo za opazovanje
in proučevanje ptic, Rdeči noski, Zveza prijateljev mladine Slovenije, LIFFe,
Cankarjev dom, Lent, Maturantska parada, Društvo Bralna značka, Zlati
maturanti itd. Hkrati podpiramo tudi številne druge projekte na športnem,
kulturnem, humanitarnem in zdravstvenem področju.
|
Si.mobil
|
V Si.mobilu izhodišča za svoja sponzorstva črpamo iz svoje
poslovne vizije in vrednot. Zato vsa sponzorstva zaokrožajo Si.mobilovo
vizijo biti družbeno odgovorno podjetje. Prav zaradi tega je Si.mobil v letu
2008 ohranil močno sponzorstvo tekaških prireditev, saj je tek čist,
sproščujoč in ne obremenjuje okolja, kar se sklada z našo filozofijo.
Pomemben del sponzorskih sredstev namenjamo poslovni javnosti ter
sponzoriranju različnih strokovnih ali stanovskih dogodkov in organizacij.
Del sponzorskih sredstev namenjamo tudi kulturnim projektom. Tako smo lani
podprli glasbeni festival Druga godba ter festival Dnevi vina in poezije v
Medani, kjer smo v sodelovanju s študentsko založbo organizirali natečaj SMS
poezije Si.pesnik. Ker so mladi naša pomembna ciljna skupina, smo tudi lani
podprli festival Dnevi radovednosti, petdnevni dogodek v organizaciji
mariborskega multimedijskega centra Kibla, ki je namenjen osnovnošolcem,
srednješolcem in študentom, ki se odločajo o poklicni poti. V Si.mobilu se
tudi pri donacijah osredotočamo na okolje, v katerem živimo. Ena najpomembnejših
aktivnosti doniranja je naš SMS Donator, ob ponudbi katere se Si.mobil
odpoveduje vsem prihodkom.
|
Telekom Slovenije
|
V Skupini Telekom Slovenije smo opredelili štiri področja
sodelovanja, ciljne skupine in strukturo ter obseg sponzorstev in donatorstev.
Posebnost politike je, da precejšen del sredstev namenjamo projektom in
dejavnostim, v katere se vključujejo naši zaposleni. Da smo resnično partner,
na katerega se lahko okolje zanese, kaže dejstvo, da družbe Skupine Telekom
Slovenije širša javnost prepoznava kot pomembne sponzorje in donatorje, kar
krepi tudi vrednost korporativni blagovni znamki.
|
Telemach
|
Skrb za Telemachove naročnike in skrb do okolja, v katerem
živijo, se v okviru družbene odgovornosti odraža v proaktivnih aktivnostih
tako v športu kot v kulturi in ne nazadnje človeškem pristopu do ljudi. Smo
pokrovitelji prve slovenske košarkarske lige – po novem lige Telemach,
ponosni pokrovitelji slovenske košarkarske reprezentance, podpiramo projekt
obnove košarkarskih igrišč po Sloveniji pod projektom »Verjemi v svoj koš«. V
športu smo zapisani košarkarski igri in si želimo, da bi ta prelepi šport z našimi
vložki spodbudil mlade in jih odvrnil o stranpoti življenja. Ponosni smo na
aktivno podporo razstave slovenskih impresionistov v narodni galeriji, saj
menimo, da je prav ta razstava ena od jeder slovenske narodne identitete.
Poleg številih dogodkov po celi Sloveniji (Zbiljska noč, Kranjska noč, Lent
...), ki jih podpiramo, ljudem želimo dobre zabave in sprostitev. Seveda je
tu še veliko število manjših aktivnosti, ki pa vse pripomorejo k lepšemu
življenju okolja, v katerem delujemo kot pomemben telekomunikacijski
operater.
|
Tušmobil
|
Med pokroviteljstvi in donacijami v letu 2008 smo se
osredotočali na podpiranje vrhunskega športa, izobraževanja mladih,
perspektivnih kadrov in na pomoč posameznim humanitarnim projektom.
|
T-2
|
V T-2 vlagamo minimalna sredstva v ozko usmerjene
donatorske in sponzorske projekte.
|