Dobro desetletje po liberalizaciji
telekomunikacijskega trga je Slovenija po nekaterih kazalnikih med najslabše
razvitimi članicami Evropske unije. Celo države, ki smo jih pred petnajstimi in
več leti uvrščali med manj razvite, so telekomunikacijsko danes razvitejše od
Slovenije. Zalomilo se nam je tako v storitvenem kot v proizvodnem delu telekomunikacijske
industrije. Nekaj svetlih izjem nas ne sme odvrniti od identifikacije problemov
in njihovega reševanja. Kaj se je zgodilo?
Doslej smo o tem le ugibali. V medijih
se je občasno pojavil kakšen ne preveč poglobljen prispevek, ki je hitro utonil
v pozabo ob poplavi naročenih (reklamnih) člankov. Poglobljene javne ali
politične razprave o problematiki razvoja telekomunikacij v Sloveniji doslej ni
bilo, prav tako ne poglobljene analize stanja.
Napočil je čas, da s strokovnimi analizami
poiščemo razloge za razvojni zaostanek in predlagamo rešitve. Po indicih, ki
smo jih zaznali v sektorski politiki, zakonodaji in regulaciji, kjer so glavni
razlogi za razvojni zaostanek, sklepamo, da bi ta lahko bil
posledica ugrabitve državnih regulatornih institucij s strani industrije in
posebnih interesnih skupin.
Ugrabitev je realna in odkrita grožnja,
ki regulacijo usmerja v korist posebnih interesov ter zmanjšuje blaginjo državljanov.
Zato je pomembno, da ugrabitev regulatornih institucij identificiramo in
skušamo preprečiti.
Največja nevarnost je, da posebne
interesne skupine ugrabijo celoten regulatorni proces. Na najvišji ravni to
pomeni ugrabitev zakonodajnega telesa, kjer se oblikuje politika in sprejema
zakonodaja. Na nižji ravni je to ugrabitev procesa odločanja na ministrstvih in
v vladi, kjer se pripravljajo sektorske politike, zakonodaja in javni razpisi
ter sprejemajo podzakonski akti, ali ugrabitev procesa sprejemanja regulatornih
odločitev in izdaje splošnih aktov.
Ugrabitev regulatornega procesa se
lahko kaže v različnih oblikah. Ugrabljena regulacija lahko povečuje rente, manj
sledi javnemu interesu in industriji zmanjšuje stroške, podjetjem nalaga manj
obveznosti, kot jih določa zakonodaja, ali pa privilegira eno vrsto podjetij na
škodo drugih ali podjetja na škodo potrošnikov. Posebna vrsta ugrabitve je
odsotnost regulatornih ukrepov v korist posebnih interesov. Podobno lahko
zakonodajalec s spremembo zakonodaje ali v novem zakonu omeji pristojnosti
preveč aktivnega regulatorja. Svoje pristojnosti v korist posebnih
interesov lahko omeji tudi sam regulator.
V slovenskih elektronskih
komunikacijah prepoznamo znake vseh omenjenih vrst ugrabitve regulatornega
procesa. Kako pa industrija in posebne interesne skupine dosežejo, da regulator
dela v njihovo korist? Lahko ga podkupijo ali mu obljubijo rente kot nagrado za
delovanje v njihovo korist. Nanj vršijo pritisk, ki vključuje grožnje s
političnimi ukrepi, pravosodnimi postopki ali kazenskimi ovadbami. Zaposlenim
ali bivšim zaposlenim grozijo, da v Sloveniji ne bodo nikoli več dobili dela in
zaposlitve.
Poleg tega vršijo pritisk na politiko, ki
vpliva na zakonodajni proces in imenovanje vodilnih ljudi v regulatornih
organih. Donirajo za politične kampanje, zaposlujejo sorodnike politikov, člane
strank ali najemajo njihove storitve. Pogosto se poslužujejo principa vrtljivih vrat, kar pomeni, da ključna regulatorna
mesta prevzemajo ljudje iz industrije in se vanjo vračajo.
Najbolj prefinjen način je strokovni
in »kulturni« vpliv na regulatorja, s katerim industrija in posebne interesne
skupine dosežejo, da se regulator poistoveti z njihovimi problemi in načinom
razmišljanja. Regulator se v tem primeru ugrabitve morda niti ne zaveda.
S kolegi skušamo ugotoviti, katere
mehanizme slovenske posebne interesne skupine na področju elektronskih
komunikacij najpogosteje uporabljajo za doseganje regulacije v njihovo korist in
v škodo javnega interesa. Prav tako skušamo ugotoviti, kako učinkovita je
regulacija ter kakšen je njen vpliv na javni interes in blaginjo državljanov.
Na tej osnovi bomo predlagali ukrepe, s katerimi bi lahko povečali preglednost
regulatornega procesa, okrepili učinkovitost in uspešnost regulacije, okrepili
razvoj elektronskih komunikacij ter izboljšali blaginjo državljanov.
No comments:
Post a Comment