Dražbe frekvenc so se uveljavile kot glavni način podeljevanja radijskih frekvenc. Nekatere so
zelo kompleksne, kot na primer kombinatorične dražbe. Naraščajoča kompleksnost
in dolgotrajne priprave upočasnjujejo podeljevanje radijskega spektra. Številna
pravila, ki jih določajo regulatorji, pa lahko negativno vplivajo na izide
dražb ter na strukturo in konkurenčnost trga. Izbiro formata dražb in pravil krivijo
za neuspehe letošnjih dražb. Kritiki so vse glasnejši in v ZDA so zaradi tega za
eno leto premaknili izvedbo napovedane dražbe frekvenc v 700 MHz pasu. Poglejmo
nekaj najbolj razvpitih primerov.
Na Nizozemskem so cene frekvenc presegle vsa pričakovanja
Lanska dražba frekvenc (v 800,
900 in 1800 MHz pasovih) je nizozemskemu državnemu proračunu prinesla kar 3,8
milijarde evrov. To je osemkrat več od rezervirane cene, ki je znašala 480
milijonov evrov. Frekvence so dobili trije prvotni operaterji KPN, Vodafone in
T-Mobile ter novi vstopnik švedski Tele2.
Največ sta za frekvence plačala
Vodafone (1,38 milijard evrov) in KPN (1,35 milijard evrov). Slednji je zaradi
tega sprva napovedal občutno znižanje dividend, kasneje pa za dve leti v celoti
odpovedal njihovo izplačilo. T-Mobile je plačal 911 milijonov evrov in Tele2 161
milijonov evrov. Brez frekvenc je ostal Ziggo 4, skupno podjetje kabelskih
operaterjev UPC in Ziggo, ki je pred tem v prvi nizozemski dražbi spektra za
storitve mobilnega širokopasovnega interneta četrte generacije dobil frekvence v
2600 MHz pasu (vir: Agentschap
Telecom, KPN).
V britanski proračun se je nateklo precej manj denarja od vladnih pričakovanj
Povsem drugačen razplet kombinatorične
dražbe je bil v Veliki Britaniji. Analitiki so pričakovali, da bodo operaterji
za frekvence (v 800 in 2600 MHz pasovih), namenjene mobilnemu širokopasovnemu internetu
četrte generacije (LTE), ki jih je regulator Ofcom ponudil v okviru največje
britanske dražbe doslej, plačali preko štiri milijarde funtov. Skladno z
visokimi pričakovanji je britanska vlada v proračunu predvidela prihodke v
višini 3,5 milijard funtov.
Rezultat je bil za vlado hladen
tuš. V državni proračun se je nateklo le 2,4 milijarde funtov, kar je 1,1
milijarde manj od načrtovanega in skoraj desetkrat manj, kot je država iztržila
trinajst let prej v dražbi spektra za storitve mobilne telefonije tretje
generacije (22,5 milijard funtov).
Po objavi podrobnosti dražbe se
je slaba volja v vladi še povečala. Izkazalo se je, da so bili dražitelji za
frekvence pripravljeni plačati celo 5,2 milijard funtov (6 milijard evrov), a
so zaradi pravila druge cene plačali več kot polovico nižji znesek. Vodafone,
na primer, je bil za spekter pripravljen plačati 2 milijardi funtov, a je na
koncu plačal le 802,9 milijonov funtov (dosežena cena na dražbi je bila 790,8
milijonov funtov in se je zvišala v fazi dodelitve posameznih lotov).
Telefónica, ki na trgu nastopa pod blagovno znamko 02, je ponudila 1,2
milijarde funtov in plačala le 550 milijonov. Najmanjši operater Hutchison 3G UK,
ki na trgu deluje pod blagovno znamko Three, pa je, skladno s pravili dražbe,
smel plačati le rezervirano ceno v višini 225 milijonov funtov. Spekter sta dobila
še operaterja Niche Spectrum Ventures, hčerinska družba BT Group, ki je zanj plačal
201,5 milijonov funtov (dosežena cena na dražbi je bila 186 milijonov funtov),
in Everything Everywhere, ki je plačal 588,9 milijonov funtov (vir: Ofcom).
Operaterji so zaradi pravila
druge cene plačali skoraj tri milijarde funtov manj od zneska, ki so ga bili
pripravljeni plačati. Britanski regulator je bil zaradi tega deležen številnih
kritik, čeprav je bilo pravilo druge cene uporabljeno v skoraj vseh
kombinatoričnih dražbah v Evropi.
Po mnenju poznavalcev naj bi
Ofcom po nepotrebnem zakompliciral pravila dražbe. Ob objavi zadnjega osnutka
pravil dražbe je Guardian zapisal,
da so se pravniki zainteresiranih operaterjev morali prebijati čez tisoč
stranske dokumente, ki so pojasnjevali dražbena pravila. Ta so bila po izjavi
nekoga od vpletenih tako kompleksna, kot za »igranje štiridimenzionalnega
šaha«.
Kljub kompliciranim pravilom in
izjemno visokim stroškom priprave dražbe, ki jo je izvedla družba DotEcon, ta ni dala pričakovanih rezultatov.
V britanski proračun se je nateklo bistveno manj prihodkov od načrtovanih in
vsi operaterji niso dobili želenega spektra. Poleg že omenjenih kritik pravila
druge cene, se kot glavni dejavnik za neugoden razplet kombinatorične dražbe v
Veliki Britaniji najpogosteje omenja rezervirani spekter, ki ga je Ofcom
namenil najmanjšemu operaterju na trgu. Ta je zanj lahko plačal le rezervirano
ceno. Za večja operaterja O2 in Vodafone pa je določil frekvenčne kape, s
katerimi je omejil količino spektra, ki sta ga lahko pridobila.
Britanski državni revizijski urad
je uvedel revizijo
dražbe spektra, namenjenega mobilnemu širokopasovnemu internetu četrte
generacije, ker regulator med cilje dražbe ni uvrstil maksimiranja prihodek za
državni proračun, in teh pred dražbo tudi ni ocenil. Določil je le skupno
rezervirano ceno v višini 1,36 milijarde funtov (1,58 milijarde evrov). Namesto
maksimiranja proračunskih prihodkov si je Ofcom za cilj zadal ohranjanje
konkurence na trgu mobilnih komunikacij in maksimiranje koristi za potrošnike,
ki jih je ocenil na 20 milijard funtov (23 milijard evrov). Urad bo izvedbo in
izid dražbe primerjal z dobrimi praksami in podobnimi dražbami v drugih
državah. Rezultate bo objavil v začetku leta 2014.
Z razpletom dražbe so lahko
zadovoljni britanski potrošniki in podjetja. Operaterji bodo v boljši finančni
kondiciji in bodo lahko hitreje zgradili omrežja naslednje generacije ter
širokopasovni internet pripeljali v mesta in vasi na podeželju. S tem bi se
lahko izognili težavam, ki so jih imeli operaterji z gradnjo omrežij tretje
generacije, zaradi enormnih cen spektra v letu 2000.
Telefónica, ki je dobila spekter
z obveznostjo pokrivanja, se je zavezala, da bo do konca leta 2015 omogočila
98% prebivalcev dostop do hitrega mobilnega interneta v notranjosti zgradb in
99% na prostem. Obet za hitro uvajanje omrežij in storitev četrte generacije je
pet operaterjev, ki zagotavlja ostro tržno konkurenco. Cene podatkovnih
storitev v Veliki Britaniji ostajajo med najnižjimi v Evropi, boj za uporabnike
storitev četrte generacije pa je med operaterji že sprožil novo cenovno vojno.
Ti ponujajo najrazličnejše ekskluzivne pakete, najmanjši operater Three pa storitve
četrte generacije ponuja celo brez
dodatnega plačila. S tem britanski trg mobilne telefonije ostaja med
najbolj konkurenčnimi v Evropi.
Avstrijsko dražbo so zaznamovali visoki prihodki in koncentracija trga
Največ prahu je dvignila avstrijska
dražba frekvenc v 800, 900 in 1800 MHz pasovih. Trg mobilne telefonije v Avstriji je bil pred dražbo med
najkonkurenčnejšimi v Evropi. Na trgu sta bila dva močna operaterja – Telekom Austria
s 44% tržnim deležem in T-Mobil v lasti nemškega giganta Deutsche Telekoma z
31% tržnim deležem – ter cenovni izzivalec Hutchison 3G Austria (H3G) s 25%
tržni deležem. Razdelitev spektra na dražbi bo to sliko korenito spremenila.
Telekom Austria je pridobil kar polovico
celotnega spektra in za frekvence plačal dobro milijardo evrov, skoraj dvakrat
več od že sicer visoke rezervirane cene za celotni spekter (526 milijonov
evrov). Njegov namen je bil jasen – za vsako ceno osvojiti čim večji del
spektra. Za dražbo je menda najel celo strokovnjaka za teorijo iger. Ker je
plačal precej več od pričakovanj, so mu agencije kmalu po objavi rezultatov
dražbe za eno stopnjo znižale bonitetno oceno.
Telekom Austria je bil z izidom
kljub temu zadovoljen. Izboril si je položaj, s katerim bo lahko nadzoroval
razvoj avstrijskega mobilnega širokopasovnega trga. Hkrati bo lahko zaščitil
svojo bazo fiksnih in mobilnih uporabnikov, še zlasti na podeželju, kjer bi H3G
kot cenovni izzivalec lahko predstavljal resno grožnjo. Če bi alternativni
operater na podeželju ponujal cenovno ugodne visoke hitrosti dostopa, bi se
uporabniki morda hitreje odločali za prehod iz fiksnega na mobilno tehnologijo.
Nova razdelitev spektra na dražbi
bo občutno oslabila konkurenčnost avstrijskega telekomunikacijskega trga.
Medtem ko si je Telekom Austria zagotovil polovico celotnega spektra, je izzivalec
H3G ostal brez dragocenih frekvenc v 800 MHz pasu in skupaj osvojil le 18%
spektra. Po dražbi se je torej znašel v občutno slabšem položaju in bo težko
konkuriral večjima tekmecema.
Kombinatorična dražba v Avstriji
je potrdila, da tovrstne dražbe vnašajo neželene spodbude za dražitelje in
pripeljejo do neželenih izidov. T-Mobile in H3G sta sprožila sodne postopke na
upravnem in ustavnem sodišču, zahtevajoč ponovitev dražbe, češ da so bila
pravila oblikovana tako, da bi maksimirala prihodke za proračun in ogrozila konkurenco.
Vsak izmed dražiteljev se je namreč lahko potegoval do polovice celotnega
spektra, kar pomeni, da bi eden izmed operaterjev lahko ostal praktično praznih
rok. Po mnenju Reutersa
bo sodišče odločitev sprejelo predvidoma v dveh letih, ta pa bi kasneje lahko
vplivala na razmerja med operaterji na trgu.
Do izida dražbe je bil kritičen
celo zmagovalec Telekom Austria. Med glavnimi dejavniki, ki so botrovali
razpletu dražbe, je izpostavil
značilnost druge cene, »kazen« za neprodani spekter, nepreglednost postopka, ki
so jo označili za edinstveno v svetovnem merilu, visoke inkremente, ki jih je
regulator znižal šele, ko je skupna izpostavljenost dosegla 1,8 milijarde
evrov, ter visoke rezervirane cene.
Češki trg ostaja s tremi operaterji
Češki regulator je marca letos
preklical dražbo frekvenc (v 800, 1800 in 2600 MHz pasovih), potem ko je
skupna vrednost licitiranih cen presegla 20 milijard kron (779 milijonov evrov),
kar je bilo precej več od rezervirane cene pri 7,4 milijard kron (288 milijonov
evrov).
Po mnenju regulatorja licitirane cene
niso bile več ekonomsko upravičene in bi pomenile višje cene za uporabnike ter
počasnejšo izgradnjo mobilnih omrežij četrte generacije. Osrednji cilj dražbe
je bil čim prejšnja izgradnja omrežij četrte generacije in uvedba novih
storitev za državljane ter morebitni vstop četrtega operaterja, ne pa
ustvarjanje prekomernih prihodkov za državni proračun (vir: Český telekomunikační
úřad – CTU).
Operaterji so bili z odločitvijo
regulatorja v glavnem zadovoljni. Po mnenju poznavalcev so bili pogoji dražbe namreč
nastavljeni tako, da so omogočali doseganje nerealno visokih cen. Z visokimi
cenami so prvotni operaterji morda poskušali preprečiti ali otežiti vstop
novemu izzivalcu (vir: Prague
Daily Monitor).
Pred pričetkom ponovljene dražbe
je Telefónica sprožila sodni spor zaradi rezervacije spektra v 800 MHz pasu, pod
ugodnejšimi pogoji namenjenega novemu operaterju. Telefónica je zatrjevala, da
je rezervacija spektra nezakonita in predstavlja nedovoljeno državno pomoč,
njene ugovore pa je CTO zavrnil. Regulator je bil deležen številnih kritik, ker
ni uspel ustrezno razložiti, zakaj je spekter rezerviral izključno za novega operaterja.
Poskus rezervacije spektra so pred tem že preprečili na madžarskem.
Pred pričetkom dražbe je PPF
Mobile, v lasti investicijske skupine PPF, ki se je za frekvence potegoval na
prvi dražbi, povedal, da v ponovljeni dražbi ne bo sodeloval, ker pravila
dražbe novemu vstopniku za 15 let prepovedujejo povezovanje z ostalimi mobilnimi
operaterji, ki bodo na dražbi dobili frekvence. V ponovljeni dražbi so
frekvence dobili trije prvotni operaterji T-Mobile, Telefónica in Vodafone, ki
so za frekvence skupaj plačali 8,5 milijard kron (331 milijonov evrov). T-mobile
je plačal 2,6 milijard kron (95,5 milijonov evrov), Telefónica 2,8 milijard
kron (102,4 milijone evrov) in Vodafone 3,1 milijard kron (113,7 milijonov
evrov) (vir: CTU).
Regulatorju presenetljivo ni
uspelo pritegniti četrtega operaterja, čeprav je bil zanj rezerviran občuten
delež spektra. Potencialnima novima vstopnikoma, ki sta se potegovala za
frekvence, družbama Revolution Mobile in Sazka, zaradi neprimerne strategije preprosto
ni uspelo dobiti frekvenc.
Investicijska skupina PPF, ki na ponovljeni
dražbi ni nastopila, je novembra 2013 od španske Telefónice za 2,5 milijard
evrov odkupila
65,9% delež v družbi Telefónica Czech Republic. Telefonica je ohranila 4,9% delež.
Češka se bo brez četrtega
operaterja še naprej uvrščala v skupino evropskih držav z izrazito oligopolno
strukturo trga in nadpovprečno visokimi cenami storitev mobilne telefonije.
Kritike se vrstijo, dražbe ostajajo
S težavami pri dražbah spektra so
se in se še soočajo tudi v drugih državah. Očitno je, da zagovorniki
kompleksnih dražb precenjujejo, ne prvič, teoretične koncepte, ki temeljijo na
številnih predpostavkah in poenostavitvah, ki v realnem okolju ne dajejo pričakovanih
rezultatov.
Strokovnjaki
in regulatorji že nekaj časa iščejo rešitve. Evropski
regulatorji se zavzemajo za bolj konsistentna in predvidljiva dražbena
pravila.
Spet drugi iščejo rešitev v bolj dinamičnem sistemu podeljevanja
frekvenc. Ne
glede na vse kritike, dražbe ostajajo osrednji način podeljevanja
frekvenc in regulatorji bodo izpostavljeni vse večjim pritiskom, da bodo
zagotovili
pričakovane rezultate.
No comments:
Post a Comment