ITU v politični bitki za nadzor interneta
Posodobitev
mednarodnih telekomunikacijskih pravil (ITR) in prilagoditev internetni dobi je
ITU soočila s sodobno realnostjo, s katero se okorela organizacija ni sposobna spoprijeti.
Spreminjanje ITR so mnogi videli kot poskus uzakonitve nadzora interneta pod
okriljem Organizacije združenih narodov (OZN), ki bi uvedel večji državni nadzor
nad internetom ter ogrozil svobodo izražanja in zasebnost na svetovnem spletu.
Temačni scenariji se niso uresničili, a pogledi na ITR in prihodnost interneta ostajajo različni. Po mnenju večine držav, ki so podpis zavrnile, končno besedilo ITR predstavlja korak v smeri nadzora nad vsebino komunikacij. Državam zagotavlja dostop do mednarodnih telekomunikacijskih storitev, a hkrati omogoča blokiranje neželenih komunikacij. Nedvoumna je namera za večjo vlogo ITU v prihodnje pri določanju globalne internetne politike, ki jo izraža resolucija o spodbujanju ugodnega okolja za večjo rast interneta.
Kolumnist
britanskega Guardiana John Naughton je bil v komentarju konference neposreden.
Vse se vrti okoli nadzora. Na glas se govori o »upravljanju« ali »regulaciji«,
a v resnici gre zgolj za nadzor. Zato ne preseneča, da je bila svetovna konferenca
v Dubaju zgolj ena izmed bitk za nadzor mednarodnih telekomunikacij in
interneta, v kateri so sodelovali politično nevešči inženirji pod taktirko
povprečno nesposobnih mednarodnih uradnikov.
Slovenska delegacija ni bila dorasla izzivom konference
Naughtonovo
opazko o inženirski politični nekompetentnosti potrjujeta odziva slovenskih
udeležencev konference, ki ju je povzel Delov kolumnist Lenart J. Kučič. Generalnemu
direktorju direktorata za informacijsko družbo Marjanu Turku in direktorju
agencije za pošto in elektronske komunikacije Francu Dolencu se je zdelo
ameriško kategorično zavračanje kompromisnega dogovora problematično, saj
utegne zaostrovanje odnosov med »blokoma« okrepiti zahteve po ograjenih
nacionalnih internetih.
Slovenski
delegati so pokazali, da ne poznajo svetovnih razmer in razmerij med državami članicami
ITU. Njihove izjave so vsebinsko neumestne in politično neprimerne, kar po
svoje ne preseneča. Resnici na ljubo Slovenija nima niti kadrov niti izdelane
politike, kako gojiti in spodbujati naše mednarodno delovanje v ITU. Potem ko je
bilo pred leti sesuto Ministrstvo za Informacijsko družbo, ki je bilo primer
dobre prakse, je Slovenija postala »nevidna članica« ITU. Pristojne administrativne
službe v vladi in agenciji so kadrovsko osiromašene in ne sodelujejo v rednih
aktivnostih svetovne organizacije. Zato ne preseneča, če ne vedo, kaj se tam
dogaja.
Naši
vladni pooblaščenci so na svetovno konferenco odšli neustrezno pripravljeni.
Zaradi tega so njihovi občutki po zaključku WCIT irelevantni. Postavlja se celo
vprašanje, ali je udeležba na tovrstnih dogodkih sploh smiselna, če delegacije
niso sestavljene iz strokovnjakov, ki poznajo delo ITU, in delegati strokovno niso
dobro seznanjeni z vsebino konferenc? Je upravičena udeležba zgolj zato, ker je
Slovenija članica ITU in Evropske unije (EU), čeprav delegati razprave že težko
spremljajo, kaj šele v njih aktivno sodelujejo?
Zakaj
Slovenija kot suverena država ni podpisala končnih dokumentov, če sta slovenska
delegata ameriško zavračanje kompromisnega dogovora ocenila kot problematično?
Je zgolj sledila nareku ZDA, na kar bi lahko sklepali iz izjav? Po mojem mnenju
ni sledila nareku ZDA, ampak nasvetu koordinacije EU, ki je članicam svetovala zavrnitev
podpisa končnih dokumentov. Tako je bilo tudi prav, saj naša delegacija, zaradi
zgornjih ugotovitev, lastnega kvalificiranega mnenja niti ni mogla imeti. Nasvet
koordinacije EU in naša zavrnitev podpisa sta bila politično in strateško
pravilna. Morebitna kasnejša ratifikacija ITR s tem ni izključena, zaobide pa
se nevarnost spornih določb internetne resolucije. Prav tako ni izključeno sodelovanje
v nadaljevanju pogovorov o prihodnosti interneta. Obravnava tem, odprtih na WCIT,
se šele dobro začenja. V pogovorih bomo lahko sodelovali, če bomo imeli o tem izdelano
jasno domačo politiko in administracijo, ki bo slovensko politiko na
mednarodnem parketu sposobna strokovno in suvereno zastopati.
Strah
pred razvojem ograjenih nacionalnih internetov, ki sta ga izrazila slovenska
delegata, je prav tako odveč. Ti so v tehničnem smislu današnja realnost in se lahko
razvijajo, ne glede na dogajanje v ITU. A uvedba ograjenega interneta zahteva uporabo
dragih tehnoloških rešitev, zaradi česar je takšen scenarij kratkoročno malo
verjeten. Pomembneje je, da so delegati na konferenci onemogočili uvajanje radikalnejše
različice nacionalnih internetov, s tem ko so zavrnili ruski predlog za
uzakonitev koncepta »nacionalnih internetnih segmentov«.
Politizacija ITU
Za
neuspeh svetovne konference je v veliki meri odgovoren generalni sekretar ITU Hamadoun
I. Touré. Odgovoren je objektivno kot prvi mož organizacije in subjektivno.
Delovanje ITU je podredil lastnim ambicijam in se odmaknil od temeljnega poslanstva
ter vloge organizacije. Odkar zaseda vodstvene položaje v organizaciji, je v 14
letih uspel dodobra upočasniti dinamiko in učinkovitost ITU kot tehnične in
specializirane organizacije za področje telekomunikacij.
Prednost
je dajal političnim temam. Posebno težo so dobile politične prireditve in
gibanja, kot je svetovni vrh o informacijski družbi (WSIS). Pobuda za
organizacijo vrha časovno sovpada z njegovim prihodom v ITU. Po naravi bi ta forum
sodil pod okrilje generalnega sekretarja OZN, a so ga uspešni lobisti, predvsem
zaradi ozkih političnih interesov, umestili v ITU. V okviru WSIS so potekali
prvi neuspešni poskusi, da bi upravljanje interneta prenesli pod okrilje ITU. Ne
preseneča, da je bivši direktor sektorja za razvoj (1998-2006) in sedanji
generalni sekretar (2006-2014) v zadnjih 6 letih na široko odprl vrata
politizaciji ITU, vseh njenih aktivnosti, kot tudi vseh njenih tehničnih forumov.
S tem je doprinesel k dekadenci tehničnega profila organizacije.
Svetovna
konferenca WCIT je bila vrh politizacije ITU. Tako priprave nanjo kot izvedba so
potekale skladno s političnimi usmeritvami, ki jih je pripravljal generalni
sekretar v imenu novih, ambicioznih (političnih) načrtov za prihodnost ITU. Analiza
dokumentov in spremljajočih dogodkov kaže, da so bile priprave na svetovno
konferenco vodene pristransko, ob močni prisotnosti političnih lobijev blizu
generalnemu sekretarju, ki so usmerjali razprave ter spodbujali nemogoče
predloge in pričakovanja.
Sledeč
interesom »vplivnih« vzhodnih držav in z nerealnimi obljubami, je generalni
sekretar manipuliral tudi pričakovanja nerazvitih držav, predvsem afriških.
Uničil je več kot desetletni trud, vložen v priprave prenove ITR. Sprožil je ogorčen
odziv civilne družbe po svetu, potem ko so izza tesno zaprtih vrat v javnost pricurljali
predlogi radikalnih sprememb ITR. Njihova uveljavitev bi pomenila grob poseg v
človekove pravice na svetovnem spletu ter spremenila internet, kakršnega
poznamo danes.
Generalni sekretar delal račun brez krčmarja
Generalni
sekretar, ki mu mandat poteče konec naslednjega leta, je po vse ostrejših odzivih
svetovne javnosti za rešitev konference angažiral svetovalce za krizno
komuniciranje. Zagotovil je, da bodo vse odločitve sprejete s konsenzom in ne s
preglasovanjem. Zamolčal pa je pomembno dejstvo, da je s svojimi političnimi
ambicijami neizmerno veliko škodo ITU povzročil, še preden se je konferenca WCIT
sploh začela. Zato možnosti, da bi se konferenca zaključila drugače kot z
neuspehom za ITU, skorajda ni bilo.
Z
zagotovili o konsenzualnem odločanju se vse delegacije niso strinjale. Vsaka država
članica ima v ITU kot specializirani agenciji OZN, v kolikor pride do glasovanja,
en suveren glas. In ker je vsaka država suverena v odločitvah, so nekatere članice
konferenco skušale izkoristi za uveljavitev lastnih interesov po vzpostavitvi pogojev
za večji državni nadzor nad internetom in vsebino komunikacij, katerega
legalizacijo bi omogočila mednarodna pogodba.
Večino
besedila ITR so delegati res uskladili s konsenzom, a predsedujoči konference
Mohammed Nasser Al Ghanin (Združeni Arabski Emirati) je dopustil glasovanje o
sporni dopolnitvi preambule. Neformalno glasovanje, kot je pojasnil kasneje, je
dopustil tudi pri potrditvi besedila internetne resolucije. S tem je zapečatil
usodo konference.
Radikalni predlogi zavrnjeni ali ostali pred vrati konference
Predlogi
sprememb ITR so dvignili precej prahu. Nekateri med njimi so bili šokantni. Njihova
uveljavitev bi ogrozila človekove pravice na svetovnem spletu. Med predlogi smo
videli vse od poskusa legalizacije izključitve komunikacijskih omrežij, zaradi
zagotavljanja nacionalne varnosti ter javnega reda in miru, do predlogov
sprememb na področju usmerjanja internetnega prometa, ki bi vladam omogočilo
lažje spremljanje in nadzor komunikacij.
Med
najbolj spornimi je bil predlog evropskega združenje operaterjev
telekomunikacijskih omrežij (ETNO), ki je imel zagovornike v razvijajočih se in
nerazvitih državah. Predlog je predvideval dodatno zaračunavanje uporabe
telekomunikacijskih omrežij velikim zahodnim korporacijam, ponudnikom spletnih
storitev in vsebin, ki obvladujejo internet. Revne države so predlog podprle,
ker so si obetale dodatne finančne vire za razvoj širokopasovnih
komunikacijskih omrežij, brez kakršnihkoli zagotovil, da bi operaterji ta
sredstva res vlagali v razvoj. Dejanske koristi bi imeli le operaterji, medtem
ko bi se stroški uporabnikov povečali. Uveljavitev predloga bi pomenila konec nevtralnosti
interneta ter vzpostavitev interneta dveh hitrosti. Stroški ponujanja vsebin in
storitev bi se povečali, kar bi najbolj negativno vplivalo na revne države. Operaterji
bi imeli negativne spodbude za gradnjo infrastrukture v komercialno manj zanimivih
državah, kar bi lahko povzročilo povečevanje digitalnega razkoraka.
Večina
spornih predlogov, ki bi ogrozila svobodo izražanja, dostop do informacij,
zasebnost in nevtralnost interneta, na srečo ni prišla v končno besedilo ITR.
Zaključni dokumenti konference pa kljub temu vsebujejo določbe, ki posegajo na
področje interneta. Poglejmo, kateri so najbolj sporni vidiki končnega besedila
ITR in spremljajočih resolucij.
Glasovanje o preambuli napovedalo neuspeh konference
Zapletlo
se je že na začetku usklajevanja končnega besedila ITR. Med razpravo o
vključitvi določb o spoštovanju človekovih pravic v preambulo ITR, je bil podan
predlog za pravico dostopa držav članic ITU do mednarodnih telekomunikacijskih
storitev. Države, ki so zahtevale vključitev določb o spoštovanju človekovih
pravic, so predlogu nasprotovale.
Predlog
o pravici dostopa je bil podan med razpravo o vključitvi določb o človekovih
pravicah, zato je bil razumljen kot poskus vključitve državnega nadzora nad
internetom. Takšen namen iz same vsebine ni neposredno razviden, lahko pa bi
posamezne države na osnovi te pravice zahtevale od ponudnikov aplikacij, vsebin
in storitev, da storitve zagotavljajo določenim organizacijam ali državam,
čeprav ti tega ne bi želeli.
Razprava
je zašla v slepo ulico. Ker konsenza ni bilo mogoče doseči, je iranski delegat
zahteval glasovanje o predlogu za vključitev pravice dostopa držav do
mednarodnih telekomunikacijskih storitev, ki ga je predsedujoči dovolil.
Predlog je bil izglasovan s 77 glasovi za, 33 proti in 8 vzdržanimi.
ITU se internetni politiki ne želi odreči
Podoben
zaplet se je zgodil pri resoluciji o internetu. V prvem členu ITR je bil dodan
odstavek, ki eksplicitno navaja, da pogodba ne obravnava vsebinskih vidikov
telekomunikacij. Zato je bila dodana resolucija številka 3, ki govori o
spodbujanju ugodnega okolja za večjo rast interneta. Delegati so se o potrditvi
resolucije izjasnili z dvigom rok, a je predsedujoči konference naslednji dan
pojasnil, da ni šlo za uradno glasovanje, da pa bo resolucija ostala, kakršna
je.
Resolucija
je sestavni del zaključnih dokumentov konference, zato je bila deležna
odločnega nasprotovanja med številnimi državami. Besedilo večinoma povzema že
sprejete zaključke drugih konferenc ITU, predvsem svetovnega vrha o
informacijski družbi. Pomembnejše je dejstvo, da je nastala kot alternativa
spornim internetnim določbam, ki jih je predlagala ruska delagacija. Ker ni
bilo napredka v pogajanjih o vključitvi internetnih določb, se je generalni
sekretar osebno (lahko tudi v imenu konferenci nevidnih sponzorjev) zavzel za
umik internetnih določb iz ITR ter zagovarjal njihovo umestitev v resolucijo WCIT.
Kljub temu pa tudi ta subtilni manever ni uspel, saj se kar 55 držav ni pridružilo podpisu zaključnih dokumentov. Resolucije, ki so sestavni del zaključnih
dokumentov, stopijo v veljavo takoj po zaključku konference, vendar le med državami,
ki dokumente tudi podpišejo.
Pozorno
branje resolucije in poznavanje predhodnih zaključkov konferenc ITU in WSIS razkriva
namen ITU za odločnejšo vlogo na področju upravljanja interneta in internetne
politike, kar je seveda v flagrantnem nasprotju s tehnično naravo delovanja
ITU. Resolucija, v nasprotju z zagotovili generalnega sekretarja, prekomerno
poudarja vlogo držav pri oblikovanju internetne politike in širi mandat ITU
prek njenih tehničnih meja na področje oblikovanja javne internetne politike.
Pomen
ITU pri spodbujanju razvoja infrastrukture je nedvoumen, a samosvoje iskanje
vloge pri upravljanju interneta je problematično. Po neuspehu WCIT lahko
pričakujemo obdobje ohlajanja in stabilizacijo odnosov med članicami ITU.
Kakšne natančno bodo nove usmeritve, bo znano po konferenci pooblaščencev v korejskem
Busanu konec prihodnjega leta, ko bo organizacija dobila novega generalnega
sekretarja.
Nejasne določbe o varnosti in neželenih komunikacijah
Zagotovila
generalnega sekretarja, da v ITR ne bo določb, ki bi posegale na področje
interneta, se niso uresničila. Delegati so sprejeli določbe o varnosti in
neželenih komunikacijah, ki bi lahko bile mednarodno uzakonjena krinka za omejevanje
svobode izražanja in pravice do zasebnosti na svetovnem spletu.
O varnosti in robustnosti omrežij (člen 5A):
»Member States shall individually and collectively endeavour to ensure the security and robustness of international telecommunication networks in order to achieve effective use thereof and avoidance of technical harm thereto, as well as the harmonious development of international telecommunication services offered to the public.«
(Neuradni prevod: Države članice si posamič ali skupaj prizadevajo zagotoviti varnost in robustnost mednarodnih telekomunikacijskih omrežij z namenom zagotavljanja njihove uspešne uporabe in izogibanja njihovega tehničnega poškodovanja, kakor tudi za skladen razvoj javno dostopnih mednarodnih telekomunikacijskih storitev.)
O neželenih množičnih elektronskih komunikacijah (člen 5B):
»Member States should endeavour to take necessary measures to prevent the propagation of unsolicited bulk electronic communications and minimize its impact on international telecommunication services.Member States are encouraged to cooperate in that sense.«
(Neuradni prevod: Države članice si prizadevajo za izvedbo potrebnih ukrepov za zaščito razširjanja neželenih množičnih elektronskih komunikacij in minimiziranje njihovega vpliva na mednarodne telekomunikacijske storitveDržave članice se spodbuja k sodelovanju v tem smislu.)
Določbe
o varnosti in robustnosti omrežij so ohlapne in bi jih nekatere države lahko
uporabile kot izgovor za cenzuro in sporne oblike nadzora mednarodnih
telekomunikacijskih storitev. Zagotavljanje kibernetske varnosti je pomembno in
zahteva tako mednarodno sodelovanje kot nacionalne odzive na varnostne grožnje.
Podobno je z neželenimi množičnimi komunikacijami. Kdo bo odločal o tem, kaj so
neželene ali neprimerne komunikacije? Če bi o tem odločale vlade, bi zlahka
blokirale sporočila, s katerimi se ne strinjajo ali so uperjene proti njim.
Mnogi
izzivi, povezani z varnostjo in neželenimi komunikacijami, ne sodijo v domeno
ITU. Poleg tega ne zahtevajo le angažiranje vlad, ampak sodelovanje drugih
deležnikov, ki v delu ITU ne sodelujejo.
Zaradi
spornosti členov o varnosti in neželenih komunikacijah, ki bi lahko vodili v
omejevanje svobode izražanja in pravice do zasebnosti na svetovnem spletu, je bil
dodan drugi odstavek preambule o človekovih pravicah. Člena 5A in 5B kljub temu
ostajata sporna. Sta namreč v nasprotju z dodano določbo prvega odstavka, ki
pravi, da ITR ne obravnavajo vsebinskih vidikov telekomunikacij. Besedilo ITR
je torej nekonsistentno, zato bo izvajanje pogodbe odvisno od pravnih
interpretacij.
Kako naprej po WCIT?
Nova
mednarodna telekomunikacijska pravila kratkoročno ne bodo imela večjega vpliva.
Vprašanje je, če mednarodna pogodba, ki je ne podpre in ratificira vsaj
polovica držav članic ITU, sploh lahko stopi v veljavo. Za države, ki nove
pogodbe ne bodo podpisale, ostaja v veljavi sedanja pogodba. Vprašanje zakonitosti
ITR bi lahko prišlo celo na dnevni red varnostnega sveta OZN.
Države,
ki so zavrnile podpis ITR, so izrazile odločenost za ohranitev odprtega
interneta. Na drugi strani so države, ki imajo povsem drugačne poglede na
svobodo in nadzor interneta. Spreminjanje ITR so želele izkoristi za uzakonitev
cenzure komunikacij in nadzora državljanov.
Razplet
WCIT nas ne sme zavesti. Večina držav si namreč prizadeva za nadzor interneta
in tudi nekatere demokratične države se poslužujejo spornih oblik nadzora uporabnikov,
blokiranja dostopa do spletnih strani (pri nas znan primer blokade prekomejnih
spletnih iger na srečo), omejevanja ali blokiranja konkurenčnih storitev (najpogosteje
govornih ali video storitev). Zato je vloga civilne družbe pri prizadevanjih za
ohranjanje človekovih pravic in svobode interneta vse pomembnejša.
WCIT
je konferenca zamujenih priložnosti. Namesto zagotavljanja okvira za
spodbujanje razvoja telekomunikacijskih omrežij v svetu, so se pogovori vrteli
okoli upravljanja in nadzora nad internetom, kar sploh ne bi smela biti tema
konference. Kot kaže resolucija o spodbujanju ugodnega okolja za večjo rast
interneta, poti nazaj ni.
ITU
si bo še naprej prizadevala za sooblikovanje mednarodne internetne politike. Pri
tem bo imela težave, saj je svetovna konferenca v Dubaju dokazala, da ITU ni
pravi forum za določanje mednarodne internetne politike ali upravljanje
interneta. Države se niso mogle uskladiti niti o relativno preprostih
mednarodnih telekomunikacijskih pravilih. Toliko manj je verjetno, da bi našle
skupni jezik o mnogo kompleksnejših vprašanjih mednarodne politike in upravljanja
interneta.
ITU
bo po neuspehu WCIT ostala pomembna medvladna organizacija na področju razvoja
infrastrukture, telekomunikacijskih standardov in koordinacije radijskih
frekvenc. Njena vloga na področju internetne politike in upravljanja interneta pa
bo odvisna od legitimnosti, podeljene s strani držav članic. Te sedaj nima.
No comments:
Post a Comment